Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Äldre

Du som fyllt 65 år
och behöver stöd i ditt dagliga liv
kan få hjälp från kommunen.

Bor du i ditt hem kan du få hemtjänst.
Du måste först ansöka om hjälp
hos kommunens biståndshandläggare.

Handläggaren kommer hem till dig
och tar reda på vilken service du behöver.
Det vanligaste är hjälp med städning,
tvätt och matlagning.

Kontakta kommunens äldreomsorg: 08-606 70 00
socialochaldreforvaltningen@haninge.se

Anhörigstöd och träffpunkter

Du som vårdar din fru, din man
eller en släkting i hemmet
kan få hjälp av socialtjänsten.

Om den du vårdar fyllt 65 år
kan du få hjälp hemma.
Du måste ansöka om hjälp
hos kommunens biståndshandläggare.
Hur mycket hjälp du får beror
på hur mycket du behöver.
Du kan få högst tio timmars
hjälp per månad.

Den du vårdar kan ibland
behöva flytta till korttidsboende
om du behöver vila ut.

Det finns träffpunkter för seniorer
på Dalarö,
i Jordbro,
i Handen,
i Tungelsta, 
i Västerhaninge
och i Vendelsö.

Kontakta kommunens äldreomsorg: 08-606 70 00
socialochaldreforvaltningen@haninge.se

Fixarservice för seniorer

När du fyllt 65 år får du hjälp
med att byta lampor, sätta upp gardiner
eller flytta tunga möbler.

Ring Fixarservice så kommer vi hem till dig
och gör det du beställt.
Då slipper du att ramla eller skada dig.

Fixarservice hjälper inte till med sådant
som hemtjänsten och fastighetsskötaren brukar sköta.

Fixarservice: 08-606 88 34
Telefontid: måndagar–fredagar 08.00–12.00 och 13.00–15.00

Färdtjänst för äldre

Om du fyllt 65 år och inte längre klarar
att resa med bussar och tåg
kan du istället få åka taxi eller minibuss.
Det kallas färdtjänst.

För att få färdtjänst måste du ansöka
hos kommunens färdtjänsthandläggare.
Din doktor måste skriva ett intyg
för att du ska kunna ansöka om färdtjänst.

Kontakta kommunens äldreomsorg: 08-606 70 00
socialochaldreforvaltningen@haninge.se

Senast uppdaterad: 14 december 2022