Konst i det offentliga rummet

Se dig omkring! Har du lagt märke att det finns konstverk på platser du passerar? I Haninge tar konsten plats i våra gemensamma rum där människor bor och verkar. Här skapar konsten nya mötesplatser, väcker leklust, kanske överraskar eller manar till eftertanke.

Haninge kommun har sedan 1999 avsatt en procent av investeringsbudgeten till konst, både utomhus och inomhus. I första hand riktas uppdragen mot ny- och ombyggnationer samt vid upprustning av befintliga områden. Kultur- och fritidsförvaltningen ansvarar även för inköp av konst samt vård och underhåll av kommunens konstsamling.

Senast uppdaterad: 25 januari 2024