Aktuell utställning i Haninge konsthall

Utgångspunkten för de kommande årens program är ”Haninge i världen och världen i Haninge” och frågan hur vi ”samsas i världen”. Det lilla speglar det stora, och tvärtom. I en globaliserad värld är vi alla sammanlänkade, på gott och ont, och länken är inte bara extern utan även inomkroppslig. Vi delar inte bara naturresurser och mat, utan även i allt högre grad även drömmar, mål och referenser.

fotografi av detalj av broderi på Helga Henschens konstverk

VI BEHÖVER VARANN
Konstverk ur Haninge kommuns konstsamling

Haninge konsthall 18 juni till 25 augusti

Om utställningen

Ett konstverk bredvid ett annat. En väv vid ett fotografi. Ett broderi vid en skulptur. En bild bredvid en bild. Vad betyder urvalet som görs av en kommun genom åren? Vissa konstverk väljs ut och köps in. Konst hängs på skolor och bibliotek, i korridorer och mötesrum. Vi möter den när vi är små barn, vi möter den när vi flyttar in på ett äldreboende. Det kan vara en skulptur att testa sin klätterförmåga på eller en akvarell av ett avlägset landskap att längta och minnas till.

Denna sommar visar vi konstverk ur Haninge kommuns konstsamling. Den här konsten tillhör oss alla, det här är vår skatt. I utställningen visas ett tjugotal verk från sex decennier. Det äldsta och det nyaste verket är skapade med 65 års mellanrum. Verken visar sin tid tid och sitt sätt att se världen. Uttryck och konstnärer har skiftat. Vem syns? Vems blick på världen vi får se? Verken pratar med oss och med varandra. Välkommen in i konsthallen och delta i samtalet!

Medverkande konstnärer:
Britt-Marie Lundin, Rebecka Bebben Andersson, Helga Henschen, Monica Nilsson, Veronica Nygren, Lena Olsson, Zafira Vrba, Maria Nilsson Thore, Astrid Sylwan, Lennart Rodhe, Ursula Schütz, Jacob Dahlgren, Eric Magassa, Martin Kozlowski, Ebba Matz, Conny Karlsson Lundgren, Åsa Grey, Lukas Göthman, Ulrika Sparre, Lina Stenqvist, Lars Wikström och Cecilia Edefalk.

Kontakt och öppettider Haninge konsthall

måndag–tisdag kl. 10–18
onsdag–fredag kl. 10–17
lördag–söndag stängt

Konsthallen Haninge kulturhus,
Poseidons torg 8
Handen

Alice Sjöstedt
Tf. konstintendent Haninge konsthall
alice.sjostedt@haninge.se

Ulrika Sten
Verksamhetschef Kultur
ulrika.sten@haninge.se

Följ oss på Instagram!
Du hittar oss på @Haninge__konsthall.

Senast uppdaterad: 13 juni 2024