Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

”Vi kan fånga upp och hjälpa fler elever ännu tidigare”

Ett nytt projekt, som ska främja trygghet och elevhälsa, har startat i Vega skola i Haninge. Projektet går ut på att skolsocionomer ska komplettera skolans arbete genom att vara ett extra stöd för elever med hög frånvaro. Skolsocionomernas uppgift är att tidigt fånga upp elever som annars riskerar problematisk skolfrånvaro.

– Att komma från socialtjänsten och arbeta i skolan är att få arbeta med det bästa av två världar, säger de båda nyanställda skolsocionomerna som verkligen ser att de kommer kunna göra skillnad.

Bakgrunden till projektet är att många elever i Haninge har utmaningar med skolfrånvaro, precis som i övriga landet. Projektet med skolsocionomerna är statsfinansierat och ett samarbete mellan utbildningsförvaltningen och social- och äldreförvaltningen i Haninge kommun.

På Vega skola finns numera skolsocionomerna Cijade Micheal och Elin Age som stöttar elever som riskerar att hamna i en problematisk skolfrånvaro. Förutom att arbeta med elever som behöver stöd, ingår Cijade och Elin i en arbetsgrupp som ska ta fram en tänkbar arbetsmodell för skolsocionomer i Haninge.

Skolsocionomer kan agera tidigare

Haninge kommun har sedan tidigare ett närvaroteam som arbetar med elever som har en problematisk skolfrånvaro. Skolsocionomernas uppgift är att agera tidigare, att arbeta med de elever som har en begynnande frånvaroproblematik.

– Närvaroteamet har oerhörd kompetens vad gäller skolan och arbetet här. Vi ska komplettera teamet och se vad som kan göras även utanför skolan. Det kan handla om en meningsfull fritid, om utanförskap eller sociala frågor, säger Cijade.

Både Cijade och Elin har tidigare varit skolkuratorer. Båda har även arbetat i socialtjänsten. Det här är första gången de arbetar tillsammans och det går inte att ta miste på deras entusiasm. De tror verkligen på det här projektet. Att få kombinera sin erfarenhet från socialtjänsten och samtidigt arbeta ute på skolan, är att få ta del av det bästa av två världar, säger de.

– Med vår erfarenhet och vår roll på skolan har vi en flexibilitet som gör att vi kan anpassa oss efter person och situation på ett annat sätt än vad skolan kanske har kunnat tidigare, säger Elin.

Tacksamt att kunna göra ännu mer

I början av terminen har Cijade och Elin fokuserat på att lära känna och bygga relationer med elever och kollegor. Båda vittnar om hur väl de har blivit mottagna på Vega skola.

– Många lärare är jätteengagerade i sitt jobb och känner att de skulle vilja göra mer för sina elever. Med hjälp av oss kan de nu få konkret hjälp, säger Elin.

I sitt arbete kommer Elin och Cijade att arbeta nära vårdnadshavarna. Det här är en service och vårdnadshavaren behöver ge sitt godkännande för att ta emot skolsocionomernas stöd.

– Får vi ett nej så måste vi också acceptera det, säger Cijade.

– Men vårt mål är förstås att nå ut till så många som möjligt och det kommer vi att göra. Därför arbetar vi mycket på relationen till vårdnadshavarna, säger han.

–Ja, för vi tror verkligen att vi kan göra stor skillnad för en elev som kanske börjat hamna lite på glid, säger Elin.

Fakta skolsocionomer i Haninge

För att stärka elevhälsan och tryggheten i skolan startar Haninge kommun, med hjälp av statsbidrag, ett pilotprojekt med skolsocionomer i Vega skola. Skolsocionomerna ska i ett tidigt skede hjälpa elever från förskoleklass till årskurs nio som har en frånvaroproblematik som kan inverka negativt på elevens trygghet och utveckling. Syftet med pilotprojektet är att ta fram en modell för hur skolsocionomer skulle kunna användas som extra stöd och förstärkning för kommunala skolor i Haninge. 

I pilotprojektet arbetar två skolsocionomer på Vega skola, tillsammans med skolpersonal, med förebyggande och målinriktade insatser till elever med en frånvaroproblematik. Skolsocionomerna ska erbjuda extra stöd och anpassning både till dessa elever och även deras vårdnadshavare om behov finns. Pilotprojektet börjar höstterminen 2024 och pågår till och med vårterminen 2025. Förhoppningen är naturligtvis att arbetet fortsätter efter pilotprojektet.

När barn och unga kan tillgodogöra sig sin grundskoleutbildning och gå ut grundskolan med fullständiga betyg ökar deras chansen till vidare utbildning och etablering på arbetsmarknaden. En lyckad skolgång skyddar mot psykisk ohälsa och mot olika former av sociala problem, så som kriminalitet, missbruk och utanförskap.

Senast uppdaterad: 16 oktober 2024