Längre handläggningstid för verksamheter som är beroende av fastighetsinformation
Detta gäller både kommunens handläggare och den kommunala lantmäterimyndigheten. Orsaken är att Lantmäteriet har stopp i flera av myndighetens digitala tjänster på grund av säkerhetsskäl.
Information som tidigare varit tillgänglig för kommunens och den kommunala lantmäterimyndighetens (KLM) handläggare nu har stoppats och måste begäras ut manuellt från Lantmäteriet.
Stoppet berör alla kommuner och kommunala lantmäterimyndigheter. Lantmäteriet har idag ingen information om hur lång tid det kommer att ta att rätta till problemen.
Haninge kommun och KLM gör sitt yttersta för att minska påverkan av driftstoppet.
− Vi gör vad vi kan för att våra handläggningstider inte ska påverkas för mycket. Till exempel beställer vi akter i aktuella och kommande ärenden i förtid, för att ha dem på plats när de behövs, säger Helené Hill, tf stadsbyggnadsdirektör på stadsbyggnadsförvaltningen.
Samtliga avdelningar inom stadsbyggnadsförvaltningen och samhällsutvecklingsavdelningen påverkas på olika sätt. Till exempel går det inte att öppna akter i fastighetsregistret vilket bland annat påverkar planarbetet, markärenden, bygglovshandläggningen och fastighetsbildning.
Lantmäteriet har löpande information på sin webbplats. Behöver du information eller få tag i handlingar görs det via myndighetens kundcenter.
Aktuell information Lantmäteriet
Senast uppdaterad: 5 juni 2024