Höga resultat när företagen sätter betyg på Haninge
Haninge kommun får fortsatt höga resultat när företagen sätter betyg på kommunens stöd och service till näringslivet, med ett NKI-resultat på 80. Kommunen hamnar på en sjundeplats bland större kommuner.
I dag släpptes resultatet av den årliga undersökningen från Stockholm Business Alliance, i samarbete med Sveriges Kommuner och Regioner, där företagen sätter betyg på kommunernas service inom en rad myndighetsärenden. Haninge kommun får fortsatt bra resultat med ett NKI på 80 (Nöjd-Kund-Index) och hamnar på plats sju bland större kommuner, alltså kommuner med fler än 40 000 invånare.
− Det är verkligen glädjande att våra medarbetare gör ett så fantastiskt jobb med att serva våra medborgare och företag i Haninge kommun. Resultatet är ett kvitto på att vi fortsätter att göra rätt saker, säger Anders Wink, näringslivschef på Haninge kommun.
Bygglov fortsätter med sitt förbättringsarbete
Bygglovsavdelningen fortsätter med sitt förbättringsarbete för att höja kvaliteten och korta handläggningstiderna. Det handlar bland annat om rådgivning och förenklade kontaktvägar.
− Vi fortsätter med vårt långsiktiga förbättringsarbete och lägger stort fokus på rådgivning i tidiga skeden både för företag och privatpersoner. Något som företagare lyft upp är den personliga kontakten. De upplever att de snabbt får tag i rätt kontaktperson och får snabb återkoppling genom hela processen, något vi även jobbar hårt för att ge alla våra kunder, säger Rebecca Briving, bygglovschef.
Topp 10 bland stora kommuner
Haninge kommun ligger på ligger på plats 7 bland årets större kommuner, alltså kommuner med fler än 40 000 invånare. För riket som helhet ligger Haninge på plats 36 i årets rankning för NKI.
Läs mer om resultatet på Sveriges Kommuner och Regioners webbplats:
Öppna jämförelser: Företagsklimat 2023
Så ser företagens betyg ut för kommunens service
Områden där kommunen fått höjda betyg är Serveringstillstånd (från NKI 85 till NKI 88) och Miljö- och hälsoskydd från NKI 73 till NKI 75. Vi får fortsatt höga betyg på områdena Bygglov NKI 76 (77), Brandskydd NKI 81 (83), Livsmedelskontroll NKI 82 (84) och Mark NKI 79 (inget resultat förra året). Förra årets NKI-resultat inom parentes.
Tillsynsansvaret för brandskydd ligger hos Södertörns brandförsvarsförbund medan ansvaret för miljötillsyn, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd ligger hos Södertörns Miljö- och Hälsoskyddsförbund.
Företagens betyg till Haninge kommun (rörlig grafik)
Företagens betyg för bygglov i Haninge kommun (rörlig grafik)
Företagens betyg för bygglov i Haninge kommun
Rapport Stockholm Business Alliance
Om NKI-mätningen
Företagen sätter varje år betyg på kommunernas stöd och service till näringslivet i en undersökning som genomförs av Stockholms Business Alliance (SBA), i samverkan med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
Undersökningen är upplagd enligt analysmodellen ”Nöjd-Kund-Index” (NKI) – en etablerad modell för att möta kundnöjdhet på en skala från 0 till 100. Betyg sätts på kommunernas service inom myndighetsärenden som brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljötillsyn, livsmedelstillsyn, serveringstillstånd och upphandling.
NKI utgår från sex kvalitetsfaktorer: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. Tillsammans med SKR så har 213 kommuner och 14 gemensamma förvaltningar/förbund deltagit i undersökningen för 2023.
Senast uppdaterad: 23 juli 2024