Nu är vi 100 000 Haningebor!

Haninge är en av de största och snabbast växande kommunerna i Stockholm och nu är vi över 100 000 Haningebor. Haninge går från förort till stad. Vi utvecklar Haninge medvetna om att en trivsam kommun inte blir till bara för att människor bor här, utan först när vi lever våra liv här.

Kampanjebild med svartvita porträtt av flera Haningebor samt texten Nu är vi 100 000 Haningebor! #viärhaninge

Vi firar att Haninge växer tillsammans med Ali, Teckla, Huda, Eino och Kajsa – några av alla stolta Haningebor som gör Haninge till den plats vi väljer att leva våra liv i.

#ViÄrHaninge

Folkmängd

100 035 enligt Statistikmyndigheten SCB:s officiella statistik.

Befolkning under 2023

Folkmängd 31 december: 99 751
Ökning: 2 068
Födelseöverskott: 482
Flyttnetto: 1 542

Kampanjbild på Ali Almoazen, Jordbro. Citat på bilden: Fritidsgården levererar!

En ung befolkning

Medelålder kvinnor: 39,0
Medelålder män: 38,0

Med en medelålder på 38,5 år har vi den fjärde yngsta befolkningen bland landets 290 kommuner.

Porträttbild på Teckla Jackson, Vendelsö samt citat: Här hittar jag alltid en egen plats för lugn och ro.

Storlek

Med 100 000 invånare är befolkningsmängden storleksmässigt på plats 20 av Sveriges 290 kommuner. I Stockholms län på plats 5 av 26 kommuner.

Befolkningstäthet: 219,1 invånare per km²

Se värmekarta som visar var vi bor

Porträttbild på Huda Ahmed, Brandbergen samt citat: Många som är uppväxta i Haninge väljer att bo kvar när de skaffar familj,

En skärgårdskommun

Areal: 2 161 km² varav hela 79 procent är vatten
Antal öar: 4 262 varav 28 är bebodda

I Haninge finns något för alla – passa på att upptäcka en ny plats i sommar

Porträttbild på Eino Mäkele, Brandbergen samt  citat: När jag hittade sjö och skog här hittade jag hemkänslan.

Mer statistik

Hittills i år har det fötts drygt 250 nya Haningebor. Vanligast namn bland nyfödda är Freja och Liam.

Var fjärde Haningebo är född i ett annat land. Det vanligaste födelselandet är Polen följt av Finland och Turkiet.

Se mer statistik om befolkning, arbete, byggande med mera

Porträttbild på Kajsa Åberg, skolkurator samt citat: Det viktigaste som skolkurator är ibland att bara ge en kram.

Senast uppdaterad: 21 maj 2024