Vinnarna av pedagogiska priser 2022
Vinnare av årets pedagogiska priser för 2022 års insatser är korade. Breda leenden, dånande applåder och en och annan rörd tår syntes under ceremonin på Hotel Winn i Handen den 16 mars då kommunens nämndpolitiker delade ut priserna. Gensvaret för priserna har varit stort och visar tydligt det engagemang och den stolthet som finns för våra skolor och förskolor.
Priserna delades ut av ordförande i barn- och förskolenämnden Pernilla Kjellin, ordförande i grundskolenämnden Veronica Pagard Salem och ordförande i gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden Adam Simonsson.
Här är alla vinnare av Pedagogiska priserna 2022:
Särskilt skicklig pedagog, grupp eller arbetslag i förskola
Könul Ismayilova, Långbälings förskola
Motivering: Könul har en unik förmåga att på ett konkret, tydligt och demokratiskt sätt arbeta för barns rättigheter och för att förskolan ska vara en mötesplats för både barnen, deras familjer och de som finns på förskolan (barn och pedagoger). Hon gör skillnad för varje barn och det syns i att föräldrarnas bild av sina barn får så många fler nyanser.
Könul ger alla ett hopp om framtiden och visar hur vi kan arbeta för en större social hållbarhet och en ökad demokrati!
Särskilt skicklig pedagog, grupp eller arbetslag i grundskola eller grundsärskola åk F–6
Anna Eliasson, Svartbäcksskolan/Tyresta skola
Motivering: Med en unik närvaro, ett brinnande engagemang och ett skarpt öga för varje elevs enskilda behov lyfter Anna verksamheten till max. Genom sin undervisning och sitt generösa och osjälviska förhållningssätt bidrar hon till att på riktigt göra en enorm skillnad för sina elever och sina kollegor.
Anna är en passionerad stjärna gällande kunskapsuppdraget och hon har ett unikt elevfokus. Alla aktiviteter är väl förankrade i läroplanen samtidigt som eleverna har roligt och får chansen att känna att de lyckas utifrån sin egen förmåga.
Särskilt skicklig pedagog, grupp eller arbetslag i fritidshem inom grundskola eller grundsärskola
Christian Wihlborg, Brandbergsskolan, grundsärskolans fritidshem
Motivering: Christian gör skillnad genom sitt arbete tillsammans med såväl elever som med kollegor. Med Christians engagemang för elevernas kunskapsinhämtning kan de, med det fina stödet de får från honom, komma hur långt som helst.
Särskilt skicklig pedagog, grupp eller arbetslag i grundskola eller grundsärskola åk 7–9
Sky Scot, Tungelsta skola
Motivering: Sky gör det lilla extra för att alla ska ha så goda förutsättningar som möjligt. Hans djupgående feedback till var och en tillsammans med den klara visionen om vad som krävs, skapar den ultimata miljön för lärande. Han är extremt positiv och världens bästa lärare!
Särskilt skicklig pedagog, grupp eller arbetslag inom högskoleförberedande program i gymnasieskola
//Kunde tyvärr inte närvara vid ceremonin//
Lärare i matematik 1b: Annika Persson, Elisabeth Pettersson, Anne-Marie Styrenius, Josefin Röja på Fredrika Bremergymnasiet, samhällsvetenskapliga programmet.
Motivering: Lärarna i matematik 1b på samhällsvetenskapliga programmet har under många år jobbat hårt för att få alla elever på samhällsprogrammet att nå goda resultat i matematik 1b. De planerar, bedömer, utvärderar och har lektioner samtidigt, tillsammans. Ingenting lämnas till slumpen i något steg i undervisning eller uppföljning. De jobbar outtröttligt för att konstant förbättra sig och stöttar, sporrar och hjälper alltid varandra på ett exemplariskt vis.
Särskilt skicklig pedagog, grupp eller arbetslag inom yrkesprogram i gymnasieskola eller gymnasiesärskola
Joel Andersson, Fredrika Bremergymnasiet, industritekniska programmet
Motivering: Joel arbetar med stort engagemang för att se till att eleverna får bästa möjliga utbildning, att de utvecklas inom sitt framtida yrke och att de får med sig kunskaper som är konkurrenskraftiga på arbetsmarknaden. Joel motiverar och individanpassar undervisningen på ett sådant sätt att eleverna lyckas.
Särskilt skicklig pedagog, grupp eller arbetslag inom introduktionsprogram i gymnasieskola eller individuellt program i gymnasiesärskola
Yrkesintroduktionsarbetslaget: Daniel Palmqvist, Sofia Wickström, Annie Roberts, Asaad Kader Mohammad, Agneta Sjöblom, Grazyna Canevall, Johanna Stjernberg, Jonas Fälth, Jörgen Arnstad, Helena Landahl, Susan Johansson på Riksäpplet
Motivering: Trots sina olika yrkesutgångar så har teamet blivit en helhet som ser alla elever som sina elever. Gruppen har sin styrka i att vara relationellt professionella gentemot varandra, elever och övriga medarbetare.
Arbetslagets undervisning är varierad och lyckas både stötta och utmana elever som befinner sig på olika nivåer. Arbetslaget tar ansvar för Riksäpplets verksamhetsutveckling och bidrar till att göra yrkesintroduktion till en annan arena att lyckas på för ungdomarna som får känna lust och glädje att lära i ett yrke.
Särskilt skicklig pedagog, arbetsgrupp inom vuxenutbildning
Lärcentrum 2.0: Natalia Pasierska, Kamila Makowska, Eren Durak, David Santos, Rojina Tabatabaei Zavareh, Paola Ramirez, Joanna Mangold på Centrum Vux
Motivering: Lärcentrum 2.0 har utvecklat elever, lärare och verksamheten som helhet, på ett mycket framgångsrikt sätt. Gruppen har utvecklat ett framgångsrikt koncept kring stöd för studerande i olika kurser och på vitt skilda nivåer, på plats fysiskt i Lärcentrums lokaler såväl som online. De leder också kollegialt och kollektivt lärande för hela skolans personal, bland annat genom workshops i olika digitala verktyg och designen av morgondagens digitala didaktik.
Särskilt skicklig pedagogisk ledning och utveckling
Johanna Jozic, Ribbybergsskolan
Motivering: Johanna skapar ett naturligt förhållande mellan ledning och medarbetare. Hon ser alla medarbetare och tar sig alltid tid, för de som behöver prata.
Johanna är otroligt kunnig i sin yrkesroll och finner lösningar på alla de problem som uppkommer, dessutom ofta med glimten i ögat. Hon står med fötterna på jorden och förmedlar lugn och trygghet, även om hon har en förmåga att vara "snabb", och få saker gjorda.
Bästa innovatör och entreprenör
Lycille Stenlund Jusonius, Västra Ekoskolan
Motivering: Lycille är en enormt engagerad lärare som ser möjligheter i precis allt. I bild och slöjd används framförallt naturmaterial och återbrukat material. Tyger färgas och fågelholkar byggs med stor entusiasm av våra elever i ledning av Lycille. Två kreativa fågelholkar gick även till final i SM i fågelholk förra året och fick visas upp på Skansen.
Bästa förskolerestaurang/ skolrestaurang/kök
Casper Gommans, I Ur och Skur Spetsbergen
Motivering: Casper brinner för ett hållbart miljötänk i köket och arbetar och samarbetar aktivt med både barn och pedagoger i den frågan. Till exempel går alla barn efter fruktstunden varje dag in till honom med skal och rens från äpplen som han spar och senare under veckan gör äppeldryck av till mellanmålet.
Förutom sitt stora engagemang i matlagning och ett hållbart arbete så har Casper har stor respekt och intresse i den (som han kallar det) ”lilla gästen”. Han är en självklar del och tillgång i både utbildningen/undervisningen på Spetsbergen!
Bästa miljöarbete
I Ur och Skur Mullebo/Lötkärrsskolan som representeras av Antonio Trabucco och Lina Partti
Motivering: För deras hållbarhetsarbete tillsammans med barn och elever och som förebilder. I deras utbildning får barnen möjlighet till handlingsberedskap genom praktiken. Arbetet går som en röd tråd i verksamheten och är väl förankrat med social, ekonomisk och ekologisk dimension och vävs samman med arbetet med barnkonventionen och de Globala målen.
Målet är att det förhållningssätt till natur och miljö som tillämpas ska leda till ett naturligt hållbart levnadssätt när barnen blir vuxna.
Senast uppdaterad: 2 januari 2024