Lämna synpunkter och Lämna klagomål på skola eller förskola
Om du har klagomål på en skolas eller förskolas verksamhet ska du till att börja med kontakta skolan eller förskolan. Kontakta exempelvis ansvarig förskollärare eller lärare. Tycker du inte att du får rätt hjälp eller gehör ska du istället vända dig till rektorn. Du kan också vända dig direkt till rektorn om du anser att problemet är allvarligt. Om du efter kontakten med rektor fortfarande är missnöjd kan du kontakta huvudmannen via länken på denna sida.
Så här hanteras inkomna klagomål
Utbildningsförvaltningen utreder klagomålet och bedömer om det finns brister i verksamheten. Om klagomålet inte har lämnats till verksamheten innan det kommit in till huvudmannen kan det komma att överlämnas till rektor för utredning och eventuella åtgärder. Om det finns brister som behöver åtgärdas beslutar huvudmannen att ansvarig chef ska åtgärda dessa. Åtgärderna följs sedan upp. Beslut i ärendet skickas till dig så snart möjligt.
synpunkter och klagomål
Lämna klagomål på skola eller förskola - observera att du ska börja med att kontakta skolan eller förskolan innan du lämnar in ett klagomål.
Senast uppdaterad: 19 mars 2025