Idrott och hälsa
Med idrott och hälsa på schemat i skolan erbjuds eleven upplevelser av rörelse och friluftsliv som förhoppningsvis leder till fortsatt fysisk aktivitet senare i livet. Fysisk aktivitet och en hälsosam livsstil är grundläggande för människors välbefinnande. Att få färdigheter i och kunskaper om idrott och hälsa är en tillgång för både individen och samhället. Här ingår även simundervisning.
Syfte
Genom undervisningen ska eleverna få möta många olika slags aktiviteter. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om vad som påverkar den fysiska förmågan och hur man kan påverka sin hälsa genom hela livet.
Eleverna ska även ges förutsättningar för att utveckla goda levnadsvanor samt ges kunskaper om hur fysisk aktivitet förhåller sig till psykiskt och fysiskt välbefinnande. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sin samarbetsförmåga och respekt för andra.
Undervisningen ska skapa förutsättningar för alla elever att under hela sin skoltid kontinuerligt delta i skolans fysiska aktiviteter och bidra till att eleverna utvecklar en god kroppsuppfattning och tilltro till sin egen fysiska förmåga.
Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om risker och säkerhetsfaktorer i samband med fysiska aktiviteter och hur man agerar i nödsituationer.
Genom undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
• röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang
• planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska
aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil
• genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden
och miljöer
• förebygga risker vid fysisk aktivitet samt hantera nödsituationer på land
och i vatten.
Skolverkets kursplan i Idrott och hälsa för grundskolan
I Haninges kommunala grundskolor
Antal idrottslektioner varierar för varje årskurs och/eller för låg-, mellan- och högstadie. Det varierar även från skola till skola. Vanligast är att låg- och mellanstadieeleverna har två lektioner per vecka och att högstadiet har tre lektioner per vecka.
Simundervisning
Simundervisning ska erbjudas alla elever i årskurs 2-9 enligt simplanen tills de är simkunniga, det vill säga att kunna simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge.
Varje skola har tillgång till simhallen en vecka på höstterminen och en vecka på vårterminen. Dessa veckor delas med en annan skola. Skolorna bestämmer själva vilka årskurser och klasser som simmar dessa veckor och hur många gånger eleverna får besöka simhallen.
I årskurs 2 görs en simkontroll av alla elever för att skapa jämna nivågrupperingar för de elever som inte kan simma. Alla elever i årskurs 2, 6 och 9 som inte kan simma erbjuds extra simundervisning i form av intensivsimskola.
Skolgården inbjuder till aktivitet och rörelse
Utöver idrottslektionerna finns möjlighet till rörelse under skoldagen. På en del skolor finns tillgång till fotbollsplan på skolan, medan andra skolor har ett avstånd till närmsta fotbollsplan. Vissa skolor delar fotbollsplan med varandra.
Skolgårdarna har utelek, även här varierar utformningen med till exempel klätterställningar, pingisbord, basketkorgar, gungor och olika aktiviteter i form av bollspel med mera.
För mer specifik information kring skolgårdarna se respektive skola.
Senast uppdaterad: 27 augusti 2024