Ansök om schakttillstånd och trafikanordningsplaner
För att utföra gräv- och schaktarbeten på kommunens gator, vägar och gång- och cykelbanor krävs ett schakttillstånd och en godkänd trafikanordningsplan innan arbetet påbörjas.
Ansökan om schakttillstånd och trafikanordningsplan behöver komma in till oss senast tre veckor innan det planerade arbetet påbörjas. Vid mycket stora arbeten är handläggningstiden längre, eftersom akuta reparationsåtgärder prioriteras.
Ansök om schakttillstånd och trafikanordningsplan
För att kunna ansöka om schakttillstånd eller trafikanordningsplaner behöver du registrera dig som användare i vår e-tjänst för detta.
Efter registreringen kommer du att kunna hantera både nya och befintliga ärenden.
För att logga in i e-tjänsten behöver du ange din e-post och lösenord.
Din ansökan ska innehålla följande:
- En ritning och ett tillstånd per schakt. Du ska tidsätta varje schakt med start- och slutangivelse.
- Trafikanordningar, arbetspunkter-/sträckor och schakter ska synas på ritningen.
- Du måste redovisa trafiklösningar och tillgänglighet för alla motor-, gång- och cykeltrafikanter på ritningen.
- Du behöver nyttjanderättsavtal eller övergripande markavtal för att kunna utföra schakter på kommunens mark.
- Du måste ha en ansvarsförsäkring.
- Om du behöver förlänga schakttillståndet ska du ansöka om detta i god tid innan tillståndet går ut.
Relaterad information kring schakttillstånd och trafikanordningsplaner
Kontakt
Telefontid
Måndag–torsdag klockan 9.00–12.00 och 13.00–15.00
Fredagar klockan 9.00–12.00