Beställ nybyggnadskarta
I samband med att du ansöker om bygglov, marklov eller anmälan behöver din ansökan innehålla en situationsplan baserad på en nybyggnadskarta. Beställningen är förenad med en avgift.
E-tjänst för att beställa nybyggnadskarta
Du loggar in i e-tjänsten med e-legitimation som till exempel BankID eller Freja eID.
När du använder e-tjänsten så behöver du bland annat uppge:
- fastighetsbeteckning,
- fastighetens adress,
- samt vad du ska ha nybyggnadskartan till.
Du kan även bifoga filer till stöd för din beställning, till exempel en karta som visar området som berörs.
Beställningen genomförs i olika steg och du har även möjlighet att ange annan fakturamottagare samt annan leveransmottagare av kartan än dig själv.
Avgifter och handläggningstider
Handläggningstider
En nybyggnadskarta levereras normalt inom fyra veckor efter beställningen. Just nu kan leveranser av nybyggnadskartor ta längre tid. Detta är på grund av att kommunen är i behov av statliga lantmäteriets digitala tjänster som nu har begränsats på grund av driftstörningar.
Läs mer om Lantmäteriets driftstörning här
Avgifter och taxor
Det finns fyra olika typer av nybyggnadskartor. De olika kartorna kostar olika mycket att beställa. Kostnaderna gäller per tomtplats. Taxan för kartorna fastställs av kommunfullmäktige och uppdateras årligen. Läs mer på sidan Nybyggnadskarta
Kontakt för kartbeställning
Servicetelefon:
08-606 75 20, knappval 1
Ordinarie telefontider
Måndag kl 10.00–11.00
Tisdag kl 13.00–14.00
Onsdag kl 10.00–11.00
Torsdag kl 10.00–11.00
Relaterad information
Läs mer om nybyggnadskartor