Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Beställ nybyggnadskarta

I samband med att du ansöker om bygglov, marklov eller anmälan behöver din ansökan innehålla en situationsplan baserad på en nybyggnadskarta. Beställningen är förenad med en avgift.

När du använder e-tjänsten så behöver du bland annat uppge:

  • fastighetsbeteckning,
  • fastighetens adress,
  • samt vad du ska ha nybyggnadskartan till.

Du kan även bifoga filer till stöd för din beställning, till exempel en karta som visar området som berörs.

Beställningen genomförs i olika steg och du har även möjlighet att ange annan fakturamottagare samt annan leveransmottagare av kartan än dig själv.

Avgifter och handläggningstider

Handläggningstider

En nybyggnadskarta levereras normalt inom fyra veckor efter beställningen. Just nu kan leveranser av nybyggnadskartor ta längre tid. Detta är på grund av att kommunen är i behov av statliga lantmäteriets digitala tjänster som nu har begränsats på grund av driftstörningar. 

Läs mer om Lantmäteriets driftstörning här

Avgifter och taxor

Det finns fyra olika typer av nybyggnadskartor. De olika kartorna kostar olika mycket att beställa. Kostnaderna gäller per tomtplats. Taxan för kartorna fastställs av kommunfullmäktige och uppdateras årligen. Läs mer på sidan Nybyggnadskarta

Kontakt för kartbeställning

stadsbyggnad@haninge.se

Servicetelefon:

08-606 75 20, knappval 1

Ordinarie telefontider
Måndag kl 10.00–11.00
Tisdag kl 13.00–14.00 
Onsdag kl 10.00–11.00
Torsdag kl 10.00–11.00

Relaterad information

Läs mer om nybyggnadskartor

Kommunens hantering av personuppgifter