Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Bygglov och anmälan – ansök som företag

Här kan du som företag eller organisation ansöka om bygglov eller göra en anmälan. Ansökan skickas in som blankett. Denna blankett kan användas till ansökan om bygglov, rivningslov, marklov, strandskyddsdispens, tidsbegränsat lov, anmälan och attefall.

Kontrollera handlingarna innan du skickar in dem

Säkerställ att de är:

  • Fackmannamässigt utförda
  • I PDF-format
  • Rättvända, så att de går att läsa på skärmen
  • Uppdelade, det vill säga var handling för sig

Vad ska ansökan eller anmälan innehålla?

Här hittar du checklistor till lovpliktiga och anmälningspliktiga åtgärder. Tänk på att skicka en komplett bygglovsansökan för snabbare handläggning.

Checklistor lovpliktiga och anmälningspliktiga åtgärder

Handläggningstider, avgifter och taxor

Avgifter och taxor

För beslut om bygglov, marklov, startbesked, strandskydd och förhandsbesked med mera tar kommunen ut en avgift. Avgiften fastställs av kommunfullmäktige och uppdateras årligen.

Här hittar du aktuell information kring avgifter och taxor för bygglov och förhandsbesked

Kontakt

Telefontider

Måndag–fredag klockan 09.30–11.30 

Kommunens hantering av personuppgifter