Bygglov och anmälan – ansök som företag
Här kan du som företag eller organisation ansöka om bygglov eller göra en anmälan. Ansökan skickas in som blankett. Denna blankett kan användas till ansökan om bygglov, rivningslov, marklov, strandskyddsdispens, tidsbegränsat lov, anmälan och attefall.
Blankett för ansökan om bygglov och anmälan
Företag är välkomna att göra en ansökan eller anmälan. Tyvärr kan vi inte ta emot ansökan från företag via e-tjänsten.
Vid ansökan via blankett skickas ansökan via mejl till teambygglov@haninge.se
Kontrollera handlingarna innan du skickar in dem
Säkerställ att de är:
- Fackmannamässigt utförda
- I PDF-format
- Rättvända, så att de går att läsa på skärmen
- Uppdelade, det vill säga var handling för sig
Vad ska ansökan eller anmälan innehålla?
Här hittar du checklistor till lovpliktiga och anmälningspliktiga åtgärder. Tänk på att skicka en komplett bygglovsansökan för snabbare handläggning.
Checklistor lovpliktiga och anmälningspliktiga åtgärder
Handläggningstider, avgifter och taxor
Avgifter och taxor
För beslut om bygglov, marklov, startbesked, strandskydd och förhandsbesked med mera tar kommunen ut en avgift. Avgiften fastställs av kommunfullmäktige och uppdateras årligen.
Här hittar du aktuell information kring avgifter och taxor för bygglov och förhandsbesked
Kontakt
Telefontider
Måndag–fredag klockan 09.30–11.30