Kontaktperson, ledsagare och avlösarservice i hemmet
Du som har en funktionsnedsättning kan ansöka om personligt stöd såsom kontaktperson, ledsagarservice och avlösarservice i hemmet.
Vem kan ansöka om kontaktperson, ledsagare och avlösarservice?
Det här stödet är till för dig som kan få stöd i lagen om särskild stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). För att få stöd behöver du ansöka om kontaktperson, ledsagare eller avlösare hos en handläggare på social- och äldreförvaltningen.
Du kan läsa mer om LSS och vem som omfattas av lagen här.
Kontaktperson
En kontaktperson är en person som har tid och intresse av att lära känna och ge stöd till dig som har en funktionsnedsättning. Kontaktpersonen kan vara den vän som man har svårt att skaffa på egen hand. Tillsammans kan man göra utflykter eller aktiviteter, kanske gå på bio eller ta en fika.
Vi tar fram förslag på personer som kan passa dig och dina intressen. Du får vara med att föreslå och godkänna kontaktpersonen.
Ledsagarservice
Ledsagaren är en person som följer med dig med funktionsnedsättning till olika aktiviteter utanför hemmet. Det kan till exempel handla om att följa med på promenad, biobesök, bowling, bad eller i kontakten med myndigheter. Vi försöker se till att du får en ledsagare som tycker om att göra samma saker som du på fritiden.
Att välja ledsagare
Kommunen tar fram förslag på personer som kan passa dig, dina intressen och behov. Du får vara med och föreslå och godkänna ledsagare.
Vi har kundval enligt lagen om valfrihet (LOV) inom ledsagarservice. Det betyder att du kan välja mellan att ha kommunen som utförare eller att ha en privat utförare. De utförare som du kan välja på hittar du här:
Alla leverantörer av personligt stöd/kontaktperson, ledsagare och avlösarservice i hemmet
Avlösarservice i hemmet
Barn, ungdomar eller vuxna med funktionsnedsättning som bor tillsammans med sin familj kan få avlösarservice i hemmet. På så sätt får vårdnadshavare eller den som sköter omvårdnaden möjlighet till tid för sig själv. Det kan vara för att exempelvis gå på föräldramöten eller att göra något utanför hemmet tillsammans med andra barn i familjen. Avlösarservice kan ges regelbundet eller i enstaka situationer på såväl dagtid som kvällar och helger.
Att välja avlösare
Kommunen tar fram förslag på person och ni får vara med och föreslå och godkänna avlösaren. Du eller din familj kan ha egna förslag på vem som ska vara avlösare. Det får dock inte vara en nära anhörig.
Vi har också kundval enligt lagen om valfrihet (LOV) inom avlösarservice i hemmet. Det betyder att du kan välja mellan att ha kommunen som utförare eller att ha en privat utförare. De utförare som du kan välja på hittar du här:
Alla leverantörer av personligt stöd/kontaktperson, ledsagare och avlösarservice i hemmet
Kontakt
För frågor om ansökan och beslut:
Enheten funktionsnedsättning
08-606 78 50
socialochaldreforvaltningen@haninge.se
Socialpsykiatriska enheten
08-606 75 70
socialochaldreforvaltningen@haninge.se
För frågor om rekrytering av kontaktpersoner:
Heidi Lindfors
Kontaktsekreterare
08-606 75 49
heidi.lindfors@haninge.se
För frågor om rekrytering av ledsagare och avlösare:
Nanna Palm
Kontaktsekreterare
08-606 55 51
Nanna.Palm@haninge.se
Melissa Valencia
Ansvarig enhetschef
08-606 81 65
melissa.valencia@haninge.se
Har du synpunkter på verksamheten?
Om du inte är nöjd med det stöd du får kan du lämna synpunkter eller klagomål.
Du kan också:
- Prata med enhetschef
- Prata med din handläggare
- Ringa social- och äldreförvaltningen på 08-606 70 00 (växel)
- Skriva till social- och äldreförvaltningen, Haninge kommun, 136 81 Haninge
- Maila social- och äldreförvaltningen: socialochaldreforvaltningen@haninge.se
Senast uppdaterad: 27 juni 2023