Trygghetslarm för dig med funktionsnedsättning
Trygghetslarm är till för dig som bor hemma, med mål att du ska känna dig trygg i din hemmiljö. Med trygghetslarmet kan du snabbt påkalla hjälp om det händer dig något, dygnet runt.
Larmet ska i första hand användas för mer brådskande situationer och händelser som inte kan vänta, som till exempel att du har ramlat i hemmet.
Vid behov av akut sjukvård ringer du i första hand 112. Behöver du sjukvårdsupplysning ska du ringa Vårdguiden på telefonnummer 1177.
Så fungerar det
Trygghetslarmet består av en larmdosa med högtalartelefon som placeras i ditt hem och en larmknapp, som du bär som ett armband eller som ett halsband. Du larmar genom att trycka på larmknappen eller på larmdosan och du får då snabbt kontakt med personal på en larmcentral som du pratar direkt med via dosan. När larmcentralen svarar beskriver du vad som har hänt och vad du behöver hjälp med.
Larmet skickas sedan ut till kommunens omsorgspersonal och larmgruppen kommer till dig så fort de kan, tiden kan påverkas beroende på hur många som larmar samtidigt och vart du bor inom kommunen. Kommunens personal bär alltid arbetskläder med kommunlogga och kan identifiera sig.
Om du inte kan berätta vad som hänt eller om personalen på larmcentralen inte hör vad du säger, så åker larmgruppen hem till dig. Larmcentralen eller personal i larmgruppen kan också försöka nå dig på telefon.
Trygghetslarmet fungerar endast i anslutning till ditt hem
Att få trygghetslarm installerat
Du behöver lämna en nyckel till din ytterdörr mot kvittens vid installationen av trygghetslarmet och en nyckel/bricka till lägenhetsporten om du bor i ett flerbostadshus.
Larmdosan som installeras hos dig behöver endast ström från eluttag. Du får en larmknapp som du kan bära som armband eller halsband. Du får muntlig och skriftlig information vid installation om hur trygghetslarmet fungerar hos dig.
Om du vill avsluta och återlämna ditt trygghetslarm, ta kontakt med din biståndshandläggare eller direkt med verksamheten. I samband med att du återlämnar ditt larm och larmknapp återlämnar vi dina nycklar. När larmdosa och knapp är återlämnade avslutas trygghetslarmet.
Trygghetslarm med behovsbedömning
Ansöker du om trygghetslarm enligt socialtjänstlagen görs en utredning om ditt behov. Månadsavgiften grundar sig då på dina inkomstuppgifter och din betalningsförmåga.
Läs mer om avgifter här: Avgifter
Använd blanketten "Ansökan om insatser enligt socialtjänstlagen" som du hittar här nedan. Du kan också kontakta oss på enheten Funktionsnedsättning vuxen för hjälp med ansökan.
Viktig information till dig som har en larmdosa i dag!
Kommunen kommer behöva byta ut din larmdosa. Det sker någon gång mellan oktober 2024 och januari 2025. Läs mer här!
Kontakt
Rudsjöterrassen 2
136 81 Handen
Återlämning av trygghetslarm
Trygghetslarm återlämnas på Hantverkarvägen 25 C i Handen. Måndag-torsdag 8-16 och fredagar 8-15. Kontaktuppgifter för eventuella frågor: 08-606 54 06
Vad menas med tjänstegaranti?
En tjänstegaranti innebär att du som medborgare får veta vad du kan och inte kan förvänta dig av kommunens tjänster. Om du upplever att kommunen inte lever upp till tjänstegarantin kan du lämna synpunkter på detta. Tjänstegarantierna är ett sätt för kommunen att arbeta med förbättringar i verksamheterna.
Senast uppdaterad: 8 november 2024