Om någon annan är orolig för dig och kontaktar oss
Om någon annan är orolig för dig och ringer eller skriver till oss på socialtjänsten och berättar det kallas det för en orosanmälan.
När vi tar emot en orosanmälan gällande dig måste vi först ta reda på om du behöver få akut hjälp och skyddas på en gång. Det måste vi göra samma dag som anmälan kommit in. Om vi kommer fram till att det inte är så bråttom bokar vi tid för det första mötet genom att ringa eller skicka ett brev till dina föräldrar.
Sedan görs en förhandsbedömning för att bestämma om vi ska starta en utredning kring din situation eller inte. Vi tar bland annat reda på om du och din familj fått hjälp tidigare. Vi kan också prata med dig, din familj och den som gjorde anmälan för att ta reda på mer om hur du har det och hur du mår.
När vi är klara med förhandsbedömningen berättar vi för dig och dina föräldrar om vi ska starta en utredning eller inte. Om vi startar en utredning gör vi det för att få mer information om det stöd du behöver och hur vi kan hjälpa dig. Målet är att vi på socialtjänsten tillsammans med dig och dina föräldrar ska komma fram till vilken hjälp du ska få för att det ska bli bättre för dig. Utredningen får som regel inte ta längre tid än fyra månader. Vi vill gärna att du och din familj är med under utredningen för att vi ska kunna fatta ett beslut som alla tycker känns bra. Du har rätt att få prata själv med din socialsekreterare under tiden som vi gör utredningen.
Ibland kan du behöva hjälp, men utan utredning. Om vi inte startar en utredning kan vi hjälpa dig och din familj att få tag på hjälp som passar bättre.
Senast uppdaterad: 18 april 2022