Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Så här ansöker du om ekonomiskt bistånd

Om du inte har sökt ekonomiskt bistånd förut kan du ansöka digitalt via vår e-tjänst. Du kan också lämna in en pappersansökan som du hämtar i vår reception på plan 1 i kommunhuset.

Miniräknare, glasögon och penna Foto: Mostphotos

Första gången du ansöker om ekonomiskt bistånd kan du göra det på två olika sätt:

  • Digitalt via e-tjänst
  • Via blankett

När du lämnat in en ansökan startar en utredning om ekonomiskt bistånd och du blir registrerad i socialtjänstens register. I samband med att du gör en ansökan samtycker du till att socialtjänsten kan inhämta vissa uppgifter om dig från andra myndigheter. Socialtjänsten omfattas av sträng sekretess.

Ansök digitalt via e-tjänst

Du går in på e-tjänsten, fyller i dina uppgifter i formuläret och skickar med underlag som styrker dina uppgifter. Du kan skicka in underlag som pdf, dokument eller bild.

En handläggare kommer sedan att kontakta dig inom tre arbetsdagar. Det är viktigt att du har möjlighet att svara på det telefonnummer du lämnat i ansökan.

Kanske ber handläggaren att du skickar in fler handlingar, sådant som kompletterar ansökan. Behöver du skicka in flera handlingar behöver de normalt skickas in inom fem arbetsdagar. Det går bra att maila in kompletterande handlingar till nyansokan.ekonomisktbistand@haninge.se. Tänk på att vara tydlig med vem handlingarna kommer ifrån.

Om/När din ansökan är komplett kallas du till ett nybesök. Du får då träffa en socialsekreterare som utreder rätten till ekonomiskt bistånd. Tillsammans gör ni en planering för din hur du fram över ska kunan klara dig själv ekonomiskt.

Om din ansökan inte är komplett inom angiven tid fattas beslut på de handlingar som finns. Det kan innebära i praktiken att din ansökan avslås då det inte går att utreda rätten till ekonomiskt bistånd till fullo.

Ansök via blankett

Fyll i blanketterna som du hittar när du klickar på den blå ansökningsknappen i början på denna sida. Blanketterna det gäller är:

  • Ansökningsblankett ekonomiskt bistånd
  • Utredning inför stöd till egen försörjning
  • Övriga handlingar

Det finns två sätt att lämna in blanketterna:

  • I receptionen på plan 1 i kommunhuset
  • Posta blanketterna i kommunens vita brevlådor, där behövs inget frimärke. De vita lådorna töms varje dag (med undantag för Dalarös låda som töms måndagar och torsdagar klockan 12). Här kan du se var de vita brevlådorna finns.

Förnyad ansökan

Du måste göra en ny ansökan för varje månad. Om du redan har ett pågående ärende kan du skicka in ansökan digitalt via e-tjänsten eller genom att posta/lämna in denna blankett.

Ansökningstider (ej nybesök)

Du måste lämna in din ansökan månaden innan stödet betalas ut. Följande tider gäller 2025:

Januari (inför Februari)   
Torsdag 16/1 – Tisdag 21/1

Februari (inför Mars)     
Fredag 14/2 – Onsdag 19/2

Mars (inför April)
Fredag 14/3 – Onsdag 19/3

April (inför Maj)
Onsdag 16/4 – Måndag 21/4

Maj (inför Juni)
Fredag 16/5 – Onsdag 21/5

Juni (inför Juli)
Måndag 16/6 – Torsdag 19/6

Kontakta mottagningen för ekonomiskt bistånd

För allmänna frågor om ekonomiskt bistånd eller rådgivning via telefon, ring kommunens växel 08-606 70 00.

Senast uppdaterad: 16 april 2025