Så ansöker du om ekonomiskt bistånd

Om du inte har sökt ekonomiskt bistånd förut kan du antingen ansöka digitalt via vår e-tjänst eller lämna in en pappersansökan som du hämtar i vår reception på plan 1 i kommunhuset.

Miniräknare, glasögon och penna Foto: Mostphotos

Första gången du ansöker om ekonomiskt bistånd kan du göra det på tre olika sätt:

• Digitalt via e-tjänst
  • Lämna in pappersansökan i receptionen på plan 1 i kommunhuset
  • Posta in handlingar i kommunens vita brevlådor, där behövs inget frimärke. De vita lådorna töms dagligen (med undantag för Dalarös låda som töms måndagar och torsdagar klockan 12). Här kan du se var de vita brevlådorna finns.

När du inkommit med en ansökan inleds en utredning om ekonomiskt bistånd och du registreras i socialtjänstens register. I samband med att du gör en ansökan samtycker du till att socialtjänsten kan inhämta vissa uppgifter om dig från andra myndigheter. Socialtjänsten omfattas av sträng sekretess.

Ansök digitalt via e-tjänst

Du går in på e-tjänsten, fyller i dina uppgifter i formuläret och skickar med underlag som styrker dessa. Du kan skicka in underlag som pdf, dokument eller bild.

En handläggare kommer sedan att kontakta dig inom tre arbetsdagar. Det är viktigt att du är anträffbar på angivet telefonnummer.

Du kan komma att bli ombedd att skicka in kompletterande handlingar. Vanligtvis behöver du inkomma med komplettering inom fem arbetsdagar. Det går bra att maila in kompletterande handlingar till nyansokan.ekonomisktbistand@haninge.se. Tänk på att vara tydlig med vem handlingarna kommer ifrån.

Om/När din ansökan är komplett kallas du till ett nybesök. Du får då träffa en socialsekreterare som utreder rätten till ekonomiskt bistånd och tillsammans gör ni en planering för din väg till egenförsörjning.

Om din ansökan inte är komplett inom angiven tid fattas beslut på de handlingar som finns. Det kan innebära att din ansökan avslås då det inte går att utreda rätten till ekonomiskt bistånd till fullo.

Läs mer om att ansöka om ekonomiskt bistånd digitalt via e-tjänst

Dessa handlingar behöver du lämna in:

Förnyad ansökan

Du måste göra en ny ansökan för varje månad. Om du redan har ett pågående ärende kan du skicka in ansökan digitalt via e-tjänsten eller genom att posta/lämna in blanketten nedan.

Kontakta mottagningen för ekonomiskt bistånd

För allmänna frågor om ekonomiskt bistånd eller rådgivning via telefon, ring kommunens växel 08-606 70 00.

e-tjänst för ansökan om ekonomiskt bistånd

Starta e-tjänst för ekonomiskt bistånd

Du behöver Bank-ID för att använda tjänsten:
Så här skaffar du Bank-ID

Ansökningstider (ej nybesök)

Du måste lämna in din ansökan månaden innan stödet betalas ut. Följande tider gäller 2023/2024:

December (inför januari)
Onsdag 13/12 – Måndag 18/12