Trygghetslarm för äldre
Trygghetslarm är till för dig som bor hemma och som kan behöva komma i kontakt med personal inom äldreomsorgen för hjälp. Personalen finns tillgänglig dygnet runt.
Du kan använda trygghetslarmet för att snabbt få prata med någon. Om du till exempel har ramlat så kommer personal från kommunens äldreomsorg hem till dig. Personalen är utbildad för att på bästa sätt kunna hjälpa dig. Genom att visa omtanke, ödmjukhet och engagemang arbetar dem för att du ska få leva ett värdigt liv och känna välbefinnande.
Så fungerar det
Trygghetslarmet består av en larmdosa som placeras i ditt hem och en larmknapp i form av armband eller halsband. Du kan larma både via larmdosan eller larmknappen. När du larmar blir du kontaktad via larmdosan av personal på en larmcentral. Trygghetslarmet fungerar endast i anslutning till ditt hem.
Att få trygghetslarm installerat
Du lämnar bostadsnycklar mot kvittens vid installationen av trygghetslarmet. Larmdosan som installeras hos dig behöver ström från eluttag. Du får en larmknapp som du kan bära som armband eller halsband. Du får muntlig och skriftlig information om hur trygghetslarmet fungerar hos dig.
Viktig information till dig som har en larmdosa i dag!
Kommunen kommer behöva byta ut din larmdosa. Det sker någon gång mellan oktober 2024 och januari 2025. Läs mer här!
Ansöka om trygghetslarm med behovsbedömning
Om du är under under 65 år kan du ansöka om trygghetslarm med behovsbedömning. Då görs en utredning om ditt behov.
Kontakta handläggare på äldreomsorgen om du vill ha hjälp med din ansökan. Ring via kommunens växel 08-606 70 00 eller mejla socialochaldreforvaltningen@haninge.se
Ansöka om trygghetslarm utan behovsbedömning
Om du är 65 år eller äldre kan du ansöka om trygghetslarm utan behovsbedömning.
Kontakta larmhandläggare om du vill ha hjälp med din ansökan. Ring larmhandläggare på telefon 08-606 83 73.
Återlämning av trygghetslarm
Trygghetslarm återlämnas på Hantverkarvägen 25 C i Handen. Måndag-torsdag 8-16 och fredagar 8-15. Kontaktuppgifter för eventuella frågor: 08-606 54 06
Vad menas med tjänstegaranti?
En tjänstegaranti innebär att du som medborgare får veta vad du kan och inte kan förvänta dig av kommunens tjänster. Om du upplever att kommunen inte lever upp till tjänstegarantin kan du lämna synpunkter på detta. Tjänstegarantierna är ett sätt för kommunen att arbeta med förbättringar i verksamheterna.
Senast uppdaterad: 28 oktober 2024