Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Upphandling av verksamhetssystem drar ut på tiden

Vi har inte fått in några giltiga anbud under anbudstiden i socialförvaltningens och äldreförvaltningens gemensamma upphandling av verksamhetssystem. De funktionella och obligatoriska krav som kommunen har ställt har uppfattats som allt för krävande av leverantörerna och de valde därför att avstå från att lämna anbud.

Händer över en laptop Händer över en laptop Foto: MostPhotos

Gustav Genberg, projektledare för upphandlingsarbetet.

Vad innebär det här för projektet?
– Vi har utifrån resultatet av anbudsinhämtningen beslutat att avbryta upphandlingen.

Varför valde ni att avbryta projektet?
– Att avbryta upphandlingen ger oss möjlighet till dialog dels med de leverantörer som medverkade i men även med dem som valde att avstå från att medverka i upphandlingen. Vi ser en möjlighet att genom dessa dialoger omarbeta underlaget inför en ny upphandlingsprocess, till en nivå som är godtagbar hos samtliga leverantörer och på samma gång säkrar kommunens behov.

Vad innebär det här rent tidsmässigt?
– Det troliga är att vi kommer att få förseningar och ett införande efter sommaren som vi tidigare gått ut med är inte längre aktuellt. Exakt tid är svårt att säga i nuläget men klart är att största delen av arbetet med underlaget till en ny upphandlingsprocess redan är gjort. Vi får återkomma i ett senare skede kring när ett införande kan bli aktuellt.

Vad händer med de system vi har nu?
– Systemen kommer att löpa på enligt nuvarande status fram till dess upphandlingen är i mål och vi har en plan för kommande implementering.

Senast uppdaterad: 23 juli 2020