Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Lagkrav om e-fakturor till kommuner från 1 april 2019 !

Lagen gäller för samtliga inköp av varor, tjänster och entreprenader oavsett värde det vill säga från första kronan. Det gäller även köp över disk, näthandel och direktupphandlingar som genererar faktura.

En person med fingrarna över tangentbordet på en laptop. Foto: Mostphotos

Den hos kommunen som gör ett inköp ansvarar för att informera företaget om deras skyldighet att e-fakturera kommunen.

E-faktura är ett elektroniskt flöde mellan köpare och säljare. Pappersfakturor, mailade eller skannade fakturor samt PDF-fakturor betraktas inte som e-faktura.

För avtal tecknade av Upphandling Södertörn är e-faktura redan reglerat i avtalet.

Undantag från lagen görs för avtal tecknade före 1 april 2019, när användande av elektronisk faktura innebär risk för röjande av uppgifter som omfattas av sekretess, vid kontant betalning eller kortbetalning i butik som genererar kvitto samt bilagor till e-fakturor. Det omfattas inte av denna lag

För mer information se Upphandling Södertörns hemsida: http://www.upphandlingsodertorn.se/

 

Senast uppdaterad: 23 juli 2020