Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Arbetsgivarvarumärket går in i slutspurten

Arbetet med att ta fram Haninge kommuns arbetsgivarvarumärke har pågått sedan i maj och har hittills engagerat en mängd chefer och medarbetare i kommunen.

Pia Leden, projektledare berättar mer:

- Vårt första uppdrag i projektet var att skapa oss en bild av hur man som medarbetare i kommunen upplever sitt arbete och vilka förutsättningar man har att utföra sitt uppdrag. Vi skulle också titta på hur kommunledningen beskriver sig själv som arbetsgivare och vilka ambitioner och visioner man ser med arbetsgivarskapet. Slutligen ville vi kartlägga vad potentiella medarbetare eftersöker när de ger sig ut på arbetsmarknaden.

Ungefär 100 intervjuer har därför genomförts med bland annat medarbetare i kommunen från utvalda yrkesgrupper, förvaltningschefer och studenter.

- De här intervjuerna har gett oss en uppfattning av vad kommunen som arbetsgivare kan och vill erbjuda och vad potentiella medarbetare eftersöker på en ny arbetsplats. Lägger vi samman det utkristalliserar sig en bild som berättar för oss vad vi ska prata om för att locka nya medarbetare hit, och för att få oss som redan arbetar i kommunen att känna oss ännu stoltare över det arbete vi gör här tillsammans.

Projektet samarbetar med en strategisk kommunikationspartner, Intellecta, för att utifrån de insikter som fångats i projektet ta fram ett koncept för hur kommunen ska marknadsföra sig som arbetsgivare.

- Efter ett gediget arbete med att samla in och analysera material känns det fantastiskt roligt att vi nu befinner oss i det skede då vi har något konkret att känna på. Inom kort kommer vi att presentera ett nytt koncept för våra referensgrupper. I konceptet tydliggör vi att så här ska vi kommunicera som arbetsgivare. Det handlar om allt ifrån hur våra platsannonser kan se ut till vilka ord vi väljer att beskriva oss med. Det här kan med andra ord ta sig uttryck i både bild och text.

Projektet har som mål att det nya konceptet ska vara klart att börja använda efter årsskiftet. Då kommer kommunikationen med befintliga medarbetare och personer som är på jakt på nytt jobb kunna se resultatet av projektets arbete.

- Målet är att vi nästa år ska kunna kommunicera en enhetlig bild av oss som arbetsgivare och att vi når precis de medarbetare vi behöver framöver. Det kommer vi att kunna göra, mycket tack vare alla de som ställt upp på intervjuer och bidragit till att vi redan nått så här långt, avslutar Pia.

Senast uppdaterad: 20 januari 2018