Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Upphandling av verksamhetssystem går in i skarpt läge

Socialförvaltningens och äldreförvaltningens avtal med nuvarande verksamhetssystem Combine och Procapita är på väg att löpa ut och upphandling av leverantör för kommande avtalsperiod är därför påbörjad.

Gustav Genberg, projektledare för upphandlingen av nytt verksamhetssystem, hur långt har ni kommit i arbetet kring upphandlingen? När kan förvaltningarna förvänta sig i ett nytt avtal på plats?

– Under hösten påbörjade vi själva upphandlingen, i detta fall med förhandlat förfarande som sker i flera steg och som är mer omfattande än en vanlig upphandling. Förhoppningen är avtal tecknas i maj 2019 och att implementering av system sker efter sommaren.

Berätta lite grann om vad upphandlingen innebär.

– Vid offentlig upphandling råder absolut sekretess och detta är reglerat i lagen om offentlig upphandling, vilket innebär att den information jag kan ge i nuläget är generell och övergripande. Mer detaljerad information kommer efter att avtal är tecknat. Fokus är att hitta det system som är bäst lämpat för både socialförvaltningens och äldreförvaltningens behov.

Hur har det varit att arbeta med två olika förvaltningar i en och samma upphandling?

– Arbetet tillsammans har gått jättebra och det har varit fantastiskt härligt att se engagemanget från båda förvaltningarna. Jag är säker på att det lagt grunden för att vi kommer teckna ett avtal som så långt det är möjligt är anpassat efter båda förvaltningarnas behov. Jag vill passa på att rikta ett stort tack till alla som på något sätt har varit involverade i upphandlingsarbetet.

Senast uppdaterad: 23 juli 2020