Vad innebär DCA-avtalet för Haninge?

Defence Cooperation Agreement (DCA) är ett avtal mellan USA och Sverige som reglerar rättslig status och andra förutsättningar för amerikansk militär närvaro i Sverige. 18 juni 2024 antog Sveriges riksdag DCA-avtalet med USA.

Stockholms amfibieregemente är en av 17 militära anläggningar som påverkas av avtalet som innebär att USA kan placera krigsmateriel och personal där. Detta för att möjliggöra förstärkning om säkerhetsläget så kräver. Regementet har sin bas i Berga i Haninge.

Övriga nordiska länder liksom de baltiska nationerna har liknande DCA-avtal. Även Bulgarien, Polen, Slovakien, Tjeckien och Ungern har undertecknat DCA-avtal.

Vad innebär DCA-avtalet?

• Förbättrat samarbete: Avtalet gör det möjligt för USA att stödja och stärka Sveriges försvarskapacitet, särskilt vid ett försämrat säkerhetsläge.
  • Jurisdiktion och suveränitet: Trots vissa undantag från svensk lag, sker allt samarbete med full respekt för svensk suveränitet och svenska lagar.
  • Gemensam användning av anläggningar: USA får tillträde till vissa svenska militära anläggningar för gemensam användning, men det handlar inte om permanenta amerikanska baser.

Hur påverkar avtalet Haninge?

Inom ramen för avtalet kan militära övningar och aktiviteter utföras på platser i kommunen där Försvarsmakten verkar, så som Berga och Muskö. Det innebär en ökad säkerhetsnärvaro, och kommunen förväntas få information om framtida aktiviteter i god tid.

Militära transporter och trupper

Det kan förekomma fler militära transporter i skärgården, både svenska och amerikanska. Vid behov kan amerikansk militär tillfälligt vara stationerad i området för övningar eller andra aktiviteter.

Övningsplatser

Avtalet ger USA tillgång till vissa svenska militära anläggningar för gemensamma aktiviteter. Exakt vilka platser som används beror på aktuella behov, och all verksamhet sker med respekt för lokalbefolkningen och miljön.

Säkerhet och kontroll

• Inga permanenta baser: Avtalet innebär inte att USA etablerar permanenta baser i Sverige eller i Haninge skärgård. Amerikansk närvaro är tillfällig och kopplad till specifika övningar och uppdrag.
  • Svensk kontroll: Sverige behåller full kontroll och samordnar alla militära aktiviteter. Amerikanska enheter får tillträde till utvalda platser, men all verksamhet ska respektera svensk suveränitet och lokala regler.

Varför är det här viktigt?

DCA-avtalet förstärker säkerheten i regionen och vårt nordiska samarbete, vilket gör att Sverige kan agera snabbt och effektivt i händelse av kris. Avtalet är en tydlig signal om USAs stöd och engagemang för Sveriges säkerhet, särskilt i samband med vårt Nato-medlemskap.

Har du frågor?

Om du har frågor eller funderingar kring hur avtalet påverkar dig, eller frågor om specifika övningar och aktiviteter i skärgården är du välkommen att kontakta Stockholms amfibieregemente:

Stockholms amfibieregemente (Amf 1)
E-post: amf1-exp@mil.se

Senast uppdaterad: 23 oktober 2024