Medveten, redo, trygg - webbutbildning för alla

Här kan du genomföra webbutbildningen Medveten, redo, trygg - om krisberedskap och civilt försvar. Utbildningen ger en sammanfattning av det allra viktigaste vi invånare behöver veta för att vara förberedda på att hantera samhällskriser.

Hela vårt samhälle behöver stärka civilberedskapen. Hur förberedd är du på att klara av en omfattande samhällskris? Här kan du enkelt lära dig mer om krisberedskap och civilt försvar genom att göra webbutbildningen Medveten, redo, trygg.

Bli mer medveten, redo och trygg med enkel webbutbildning

Utbildningen riktar sig till invånare från 18 år och är frivillig. Du kan vara anonym och behöver inte lämna ut dina kontaktuppgifter. Medveten, redo, trygg består av fyra avsnitt. Varje avsnitt tar cirka 45 minuter. Du väljer vilken del du vill göra och behöver inte göra allt på en gång. Det enda du behöver är tillgång till wifi, sedan kan du genomföra utbildningen i din takt på dator, surfplatta eller smartphone.

Medveten, redo, trygg är framtagen av Nacka kommun i samarbete med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), Myndigheten för psykologiskt försvar (MPF), Länsstyrelsen Stockholm, Civilförsvarsförbundet och Svenska Röda Korset.

Utbildningen Medveten, redo, trygg

Mer information om utbildningen på Nacka kommuns webbplats.

Läs på hos MSB - öka din beredskap

Läs foldern Hur du förbereder dig på kris med information på lätt svenska.

Se film om  Vad du ska ha i en krislåda

Till utmaningen  Kliv in i en fiktiv kris för att klara dig i sju dagar

Se filmen Om krisen kommer

Förbered dig för kris genom att ta del av samlade tips på hur du stärker din beredskap.

Senast uppdaterad: 11 oktober 2024