Återigen dags för upphandling av personlig assistans
Socialnämnden avbröt förra året upphandlingen av personlig assistans. Den 25 mars 2025 beslutade Socialnämnden att arbetet med upphandlingen ska återupptas. Detta enligt lagen om offentlig upphandling, LOU.
För cirka ett år sedan, under 2024 startade social- och äldreförvaltningen en upphandling av personlig assistans enligt lagen om offentlig upphandling, LOU. Eftersom inga anbud kom in avbröts dock upphandlingen.
Efter den avbrutna upphandlingen har flera andra kommuner genomfört upphandling av personlig assistans. Lärdomar från dessa visar att upphandling av personlig assistans kan bidra till god kvalitet för brukarna och även minska kostnaderna för nämnden.
Med utgångspunkt från detta har social- och äldreförvaltningen därmed återupptaget arbetet och kommer genomföra upphandling av personlig assistans.
Socialnämnden fattade beslutet den 25 mars 2025. Beslutet blir giltigt efter att det har vunnit laga kraft. Kallelse och protokoll publiceras i webbdiariet (skriv socialnämnden i fritextfältet och klicka på sök). Protokollet publiceras cirka en vecka efter sammanträdet.
Senast uppdaterad: 26 mars 2025