Samarbetsavtal om resurser mellan södertörnskommunerna

Stadsbyggnadsnämnden godkände den 18 september ett samarbetsavtal mellan åtta kommuner på Södertörn.

Det är Botkyrka, Haninge, Huddinge, Nykvarn, Nynäshamn, Salem, Södertälje och Tyresö som med detta avtal fördjupar möjligheten till samarbete och utbyte av tjänster och resurser. Målet är att öka servicenivån till kommunernas invånare och företag.

Syftet med avtalet är att kommunerna på ett kontrollerat och kostnadseffektivt sätt ska kunna hjälpa varandra när det finns under- respektive överkapacitet av vissa tjänster och resurser (till exempel mät-, kart- och GIS-tjänster).

Respektive kommun ska, på förfrågan, kunna utföra tjänster åt en annan Södertörnskommun. En kommun ska inte vara skyldig att utföra tjänster åt en annan kommun.

Tjänster som utförs enligt avtalet ska betalas av den beställande kommunen med samma avgift som den utförande kommunen tar ut enligt sin taxa, plus moms.

Protokollet hittar du här

Senast uppdaterad: 26 september 2024