Haninge lämnar lokal överenskommelse om flytt till särskilt boende i annan kommun

Haninge lämnar en lokal överenskommelse i Stockholms län om bibehållet kostnadsansvar vid flytt till särskilt boende i annan kommun.

Överenskommelsen innebär att enskilda i behov av särskilt boende har möjlighet att söka sådant boende i andra kommuner som ingått i överenskommelsen. Hemkommunen har fortsatt ansvar för att fatta biståndsbeslutet och för uppföljning av insatsen.

Överenskommelsen innebär ökade kostnader för uppföljning. Det finns även en ekonomisk risk i att den enskilde folkbokför sig i den nya kommunen, med konsekvensen att Haninge får mindre skatteintäkter.

Utträdet från överenskommelsen bedöms ha liten inverkan på enskilda. Möjligheten och rättigheten att söka boende i annan kommun kvarstår. Skillnaden är att det blir upp till den andra kommunen att bevilja plats på ett särskilt boende genom ett biståndsbeslut.

Lagen om valfrihet (LOV) kommer dessutom att införas i Haninge våren 2025 inom särskilda boenden. Andra verksamheter, utanför Haninge, kan då ansluta sig till valfrihetssystemet, vilket skapar en större valfrihet för de enskilda.

Beslutet är fattat av kommunstyrelsen på förslag från äldrenämnden.

Protokoll från kommunstyrelsens sammanträde 2024-09-09.

Senast uppdaterad: 16 september 2024