Extra resurser till skolan för att hantera inflationen

Regeringen har beslutat om tillfällig förstärkning av statligt stöd till skolväsendet 2024 som kallas ”Extra resurser till skolor för att mildra effekterna av inflation”. Gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden, grundskolenämnden samt barn- och förskolenämnden har fattat beslut om fördelning nämnderna emellan.

Det statliga bidraget ska bidra till att upprätthålla kvaliteten i undervisningen. Genom bidraget vill staten minska risken att inflationen ska påverka förutsättningarna för elever på ett negativt sätt.

Haninge kommun tilldelas 5,1 miljoner kronor av statsbidraget, som fördelas mellan barn- och förskoleverksamheter, grundskolor och gymnasieskolor. Fördelningen är baserat på en elevnyckel för folkbokförda elever i kommunen, oavsett om de går i kommunala eller fristående skolor. Fördelningen per nämnd uppgår därmed till 1,4 miljoner kronor till barn- och förskoleverksamheter, 2,9 miljoner kronor till grundskoleverksamheter och 0,8 miljoner kronor till gymnasieverksamheter.

Protokoll från gymnasie- och arbetsmarknadsnämndens, grundskolenämndens och barn- och förskolenämndens sammanträde den 17, 18 och 19 september 2024.

Senast uppdaterad: 11 oktober 2024