Ridskoleverksamheten vid Tungelsta ridanläggning upphandlas

Idrotts-, kultur- och fritidsnämnden beslutade den 21 mars att ridskoleverksamheten vid Tungelsta ridanläggning ska upphandlas.

Idag driver Tungelsta ridklubb anläggningen. Avtalet mellan kommunen och Tungelsta ridklubb tecknades 2009. Det gällde från början i två år och har sedan förlängts med två år åt gången.

Kommunen vill att det ska fortsätta att finnas ridverksamhet för barn och unga på Tungelsta ridanläggning, men bedömer utifrån dagens rättsläge att verksamheten behöver upphandlas.

Upphandlingen kommer att göras med stöd av lagen om upphandling av koncessioner (LUK). En likande upphandling har nyligen gjorts för Skutans Gård.

För att trygga barn- och ungdomsverksamheten på Tungelsta ridanläggning kommer det att ställas särskilda krav under upphandlingen. Verksamheten ska bedrivas av en förening som är ansluten till Riksidrottsförbundets specialidrottsförbund och är registrerad som bidragsberättigad förening i Haninge kommun med inriktning på ridskoleverksamhet för barn och unga.

Protokoll från idrotts-, kultur- och fritidsnämndens sammanträde.

Senast uppdaterad: 27 mars 2024