Campus Haninge blir nytt utbildningsnav i södra Stockholmsområdet

Kommunstyrelsen har tagit ett inriktningsbeslut om samlokalisering av den kommunala gymnasie- och vuxenutbildningen i Haninge. Riksäpplets gymnasieskola och Centrum Vux flyttas för att ligga i direkt anslutning till Fredrika Bremergymnasiet i Handen. Tillsammans kommer verksamheterna och området att bilda Campus Haninge – det nya utbildningsnavet i södra Stockholmsområdet.

Riksäpplets gymnasieskola och Centrum Vux kommer att flytta till gamla Söderbymalmsskolans huvudbyggnad, som ligger i direkt anslutning till Fredrika Bremergymnasiet.

Samlokaliseringen innebär att gymnasieskolorna och Centrum Vux kan ha ett ökat utbyte och samarbete med varandra samt samnyttja sina lokaler. På så sätt kan de bättre anpassa sina verksamheter utifrån elevantal och behov.

Lokalerna behöver dock renoveras och anpassas, samtidigt som Fredrika Bremergymnasiets lokaler anpassas för att öka antalet undervisningslokaler. Planen är att verksamheterna flyttar in och Campus Haninge startar höstterminen 2026.

Protokoll från kommunstyrelsens sammanträde den 7 oktober
(Markera kommunstyrelsen under Alla nämnder och klicka på sök)

Senast uppdaterad: 10 oktober 2024