Återkallelse av Haninges Leko barn AB:s godkännande för fristående pedagogisk omsorg

Barn- och förskolenämnden har vid sammanträdet den 14 december beslutat att återkalla Haninges Leko barn AB:s godkännande för fristående pedagogisk omsorg.

Bakgrunden till beslutet är att det förekommit brister i huvudmannens pedagogiska omsorg. Den 29 augusti 2023 inledde kommunen ett ärende om regelbunden tillsyn av Haninges Leko barn AB.

Den 7 november 2023 har huvudmannen meddelat att verksamheten kommer att läggas ner från och med 1 februari 2024 och huvudmannen begär att godkännandet att bedriva verksamhet ska återkallas. Huvudmannen har också meddelat att de valt tid för avslut av verksamhet utifrån att vårdnadshavare ska hinna få nya placeringar.

Det finns inför nedläggningen kapacitet och beredskap att erbjuda barnen i huvudmannens verksamhet plats i kommunens verksamheter.

Senast uppdaterad: 19 december 2023