Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Vad ska en e-faktura innehålla

Här kan du läsa om hur du gör för att fakturera oss och vilka uppgifter en faktura ska innehålla.

Det är lag på att fakturor som en leverantör utfärdar till en upphandlande myndighet ska vara elektroniska. Haninge kommun tar emot elektroniska fakturor via Peppol.

Are you an international supplier and need this information in english? Contact us.

Se till att fakturan har rätt innehåll

Det som gäller generellt är att kommunen betalar fakturan inom 30 dagar räknat från den dag när kommunen tog emot fakturan om leveransen är utförd.

Här nedan beskriver vi några delar i fakturan som är viktiga att känna till.

Momsregistreringsnummer

Kommunens momsregistreringsnummer är SE212000008401

Fakturaadress

Alla fakturor till Haninge kommun ska ha följande fakturaadress:

Haninge kommun
Box 951
83129 Östersund

Orderreferens

När du som leverantör har tagit emot en inköpsorder eller rekvisition ska du alltid ange orderreferensen, som börjar med HA00XXXXXX, på fakturan.

Beställarreferens

Om det inte finns en inköpsorder ska du alltid ange en beställarreferens. Vi som beställare ska i första hand lämna ett sexsiffrigt referensnummer som du sedan anger som beställarreferens på fakturan. Om beställaren inte lämnar ett referensnummer ska du ange beställarens för- och efternamn som beställarreferens.

Tidigare fakturareferens

Detta anges endast vid kreditfaktura. Ange fakturanummer för originalfakturan som du ska kreditera.

Övrigt fakturainnehåll

Det finns andra uppgifter som en korrekt faktura ska innehålla. På skatteverkets webbplas hittar du mer information om vad en faktura ska innehålla

Senast uppdaterad: 28 februari 2025