Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

E-handel med Haninge kommun

Haninge kommun har ett standardiserat e-handelssystem. Vår vision är att alla nya ramavtalsleverantörer ska kunna ansluta sig till Haninge kommuns inköpssystem där det är ekonomiskt försvarbart. Genom e-handel skapar vi en effektiv inköpsprocess. Systemet ger också statistik över vad som inhandlas i kommunen. Det ökar vår kunskap om inköpsbehovet, vilket underlättar vid nya upphandlingar.

Du som är avtalad leverantör hos Haninge kommun och som ska anslutas till e-handelssystemet får möjlighet att använda systemet för att visa upp varor och tjänster på ett attraktivt sätt för kommunens inköpare.

Anslutning till e-handel

Haninge kommun har flera olika lösningar för anslutning till e-handelssystemet.

Kostnadsfri leverantörsportal

Haninge kommun tillhandahåller en kostnadsfri leverantörsportal, där du som är leverantör kan ta emot order, skicka ordersvar, skicka elektronisk faktura och ladda upp en produktkatalog. Kontakta inkop@haninge.se för att få inbjudan till Leverantörsportalen

Integrerad e-handel

Integrerad e-handel innebär att all information som order, faktura och aktuella meddelande med oss som kund sker i ett elektroniskt, automatiskt flöde. Ett format som används enligt SFTI-standard. Länk till SFTI

Punch-out

I de fall där leverantörens produktsortiment i webbutiken är mycket stort, uppdateras kontinuerligt och har ett system med egna funktionaliteter som inte är kompatibla med vårt system rekommenderar vi en Punch-out lösning. En Punch-out lösning innebär att användaren skickas vidare från vårt system till leverantörens egen externa webbshop för att plocka sina artiklar och sedan återvända till e-handelslösningen med en färdig varukorg. I vissa fall kan krav komma att ställas dels på att webbutiken avgränsas för köparen utifrån villkoren i avtalet, dels på att den avgränsade webbutiken innehåller det sortiment som är upphandlat.

Cellstrukturerad katalog eller formulär och e-postorder

Det enklaste sättet att e-handla med Haninge kommun är att beställa via ett formulär exempelvis för tjänstebeställningar. Du kan också lägga upp avtalade artiklar i en cellstrukturerad Excelfil (priskatalog). När order skickas från e-handelssystemet kommer den via e-post till leverantörens angivna e-postadress. Fakturor ska skickas elektroniskt till kommunen alternativt kan leverantören använda leverantörsportalen och vända en order till en faktura.

Mer information om e-faktura

För mer information om hur du fakturerar Haninge kommun läs här.

Kontakt vid frågor om e-handel

Om du vill veta mer om Haninge kommuns e-handel kontakta oss på inkop@haninge.se

Senast uppdaterad: 25 juli 2024