E-handel med Haninge kommun
Haninge kommun har ett standardiserat e-handelssystem. Vår vision är att alla nya ramavtalsleverantörer ska kunna ansluta sig till Haninge kommuns inköpssystem där det är ekonomiskt försvarbart. Genom e-handel skapar vi en effektiv inköpsprocess. Systemet ger också statistik över vad som inhandlas i kommunen. Det ökar vår kunskap om inköpsbehovet, vilket underlättar vid nya upphandlingar.
Du som är avtalad leverantör hos Haninge kommun och som ska anslutas till e-handelssystemet får möjlighet att använda systemet för att visa upp varor och tjänster på ett attraktivt sätt för kommunens inköpare.
Anslutning till e-handel
Haninge kommun har flera olika lösningar för anslutning till e-handelssystemet.
Kostnadsfri leverantörsportal
Haninge kommun tillhandahåller en kostnadsfri leverantörsportal, där du som är leverantör kan ta emot order, skicka ordersvar, skicka elektronisk faktura och ladda upp en produktkatalog. Kontakta inkop@haninge.se för att få inbjudan till Leverantörsportalen
Integrerad e-handel
Integrerad e-handel innebär att all information som order, faktura och aktuella meddelande med oss som kund sker i ett elektroniskt, automatiskt flöde. Ett format som används enligt SFTI-standard. Länk till SFTI
Punch-out
I de fall där leverantörens produktsortiment i webbutiken är mycket stort, uppdateras kontinuerligt och har ett system med egna funktionaliteter som inte är kompatibla med vårt system rekommenderar vi en Punch-out lösning. En Punch-out lösning innebär att användaren skickas vidare från vårt system till leverantörens egen externa webbshop för att plocka sina artiklar och sedan återvända till e-handelslösningen med en färdig varukorg. I vissa fall kan krav komma att ställas dels på att webbutiken avgränsas för köparen utifrån villkoren i avtalet, dels på att den avgränsade webbutiken innehåller det sortiment som är upphandlat.
Cellstrukturerad katalog eller formulär och e-postorder
Det enklaste sättet att e-handla med Haninge kommun är att beställa via ett formulär exempelvis för tjänstebeställningar. Du kan också lägga upp avtalade artiklar i en cellstrukturerad Excelfil (priskatalog). När order skickas från e-handelssystemet kommer den via e-post till leverantörens angivna e-postadress. Fakturor ska skickas elektroniskt till kommunen alternativt kan leverantören använda leverantörsportalen och vända en order till en faktura.
Mer information om e-faktura
För mer information om hur du fakturerar Haninge kommun läs här.
Kontakt vid frågor om e-handel
Om du vill veta mer om Haninge kommuns e-handel kontakta oss på inkop@haninge.se
Senast uppdaterad: 25 juli 2024