Anslutning, kommunalt VA
Här kan du läsa om de miljö- och hälsoaspekter som enligt miljölagstiftningen ligger bakom beslutet att bygga ut det kommunala vatten- och avloppsnätet. Du kan även läsa hur grävarbeten och installation av eventuellt LTA-system sker steg för steg och vem som ansvarar för respektive steg.
Kommunens arbete
- Informationsmöte
Innan start kommer fastighetsägarna bjudas in till ett informationsmöte. På informationsmötet kommer ni att få mer detaljerad information om bland annat tidplaner, anslutning och tekniska lösningar. - Förslag på förbindelsepunkt
Från kommunens ledningar grävs en mindre ledning ned mot tomtgränsen till en förbindelsepunkt. Denna punkt kommer att ligga cirka en halvmeter utanför varje tomtgräns. Varje fastighet kommer att erhålla en karta med förslag på var förbindelsepunkten kommer att placeras. Fastighetsägare ges möjlighet att ha synpunkter på förbindelsepunktens placering. - Frischaktsavtal
Om det finns berg där förbindelsepunkten ska anläggas kommer kommunen spränga bort berget 1,5-2 m in på tomten. Sprängningen kommer dels att minska kostnaden för er som fastighetsägare, och dels minska risken för att kommunens ledningar skadas när arbetet på din tomt utförs. Kommunen kommer därför att teckna ett frischaktsavtal med alla fastighetsägare. Frischaktsavtalet skickas tillsammans med förslag på förbindelsepunkt. - Skicka in blanketten
Blankett med svar på om ni godkänner kommunens förslag på placering av förbindelsepunkten, alternativt ett eget förslag på placering. Godkännande av frischaktsavtalet samt kontaktuppgifter till dig som fastighetsägare returneras till kommunen. - Kommunen påbörjar anläggningsarbetet
Kommunens arbete kommer sedan att ske enligt tidplan.
Fastighetsägarens arbete på tomtmark
När kommunens anläggning är färdigställd skickas faktura för anläggningsavgift, dokument som visar var den förmedlade förbindelsepunkten finns och nödvändiga blanketter för att kunna påbörja arbetet på fastigheten.
Som fastighetsägare ansvarar du för att allt arbete på din tomt, det vill säga gräva ner ledningar för både vatten och avlopp och gräva ner eventuell LTA-enhet.
- LTA eller självfall?
Om fastigheten ska ha avloppslösning med LTA ritas detta upp på en karta och skickas till kommunen tillsammans med servisanmälan. Platsen kommer därefter att kontrolleras av våra tekniker för att säkerställa att den uppfyller arbetsmiljökraven. Sedan skickas ett startbesked till fastighetsägaren tillsammans med beställningsblankett för LTA-enhet, när detta är mottaget kan arbetet på fastigheten påbörjas.
Fastigheter med självfall går inte igenom den processen utan kan påbörja arbetet på fastigheten utan kontakt med kommunen.
Fastighetsägaren kontaktar själv valfri entreprenör som kan utföra arbetet på tomten. Det vill säga gräva ner ledningar och eventuell LTA-enhet.
Valmöjligheter vid nedgrävning av ledningar på tomtmark
Eftersom alla tomter ser olika ut finns flera lösningar på hur ledningarna kan grävas ned. Rådgör med din entreprenör vad som passar bäst på din tomt.
• Ledningarna kan placeras nära markytan, då krävs att ledningarna läggs i en eluppvärmd isolerlåda för att inte riskera att ledningarna fryser under vinterhalvåret.
• Ledningarna grävs ner på ett "mellandjup" då krävs endast isolering.
• Ledningarna grävs ner på ett frostfritt djup då krävs varken isolering eller värme. - Sammankoppling med det kommunala nätet
Du som fastighetsägare ansvarar för att fastighetens VA-ledningar är rätt kopplade vid förbindelsepunkten och att vatten från egen brunn inte på något sätt sammankopplas med det allmänna vattennätet. Du ombesörjer även att en godkänd plats för vattenmätare ordnas med vattenmätarkonsol.
Om du väljer att behålla egen brunn får vattnet ej kopplas in i huset eller belasta avloppsnätet. Det går bra att behålla en utkastare på utsidan av huset och använda vattnet till exempelvis bevattning. - Godkännande av ledningar och LTA-enhet
Om du har självfall ska du när ledningarna på din tomt är nedlagda i ledningsgraven ska du kontakta kommunen inspekterar påkopplingen alternativt mottar fotodokumentation vid förbindelsepunkten. När arbetet är slutfört kan du skicka in blanketten för beställning av vattenmätare.
Har du LTA så fick du tillsammans med LTA-enheten kommer en checklista där fastighetsägaren intygar korrekt installation, efter färdigställande skickas den till kommunen som bokar tid med fastighetsägaren för driftsättning av LTA samt montering av vattenmätare. - Påkoppling
När ledningsdragningen i rörgraven är godkänd kommer kommunens kontrollant till dig och installerar vattenmätare och i förekommande fall även pumpen i LTA-enheten.
Senast uppdaterad: 2 oktober 2024