Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Gatukostnader

När gator eller andra allmänna platser behöver förbättras har kommunen rätt att besluta att du som fastighetsägare är med och betalar en skälig och rättvis del av kostnaderna.

Information om betalning av gatukostnad

När ett fritidshusområde ska göras om till ett område för permanentboende så måste gatorna i området byggas om. Permanentboende innebär högre krav på både hantering av avloppsvatten och gatornas standard. Exempelvis ska körbanan vara minst så bred att två personbilar kan mötas vid 30 km/h och det ska finnas utrymme för belysning.

När kommunen anlägger och förbättrar gator och andra allmänna platser i detaljplaneområden där kommunen är huvudansvarig för dessa tar kommunen betalt av de fastighetsägare som omfattas av detaljplanen. Det kallas gatukostnad. Kommunen tar däremot inte betalt för drift och underhåll.

Enligt plan- och bygglagen (6 kap. 24–38 §§ PBL) har kommunen rätt att ta ut gatukostnader. Kommunen är enligt samma lag skyldig att erbjuda ett gatu-lån under följande omständigheter:

Betalningsskyldigheten får fullgöras genom avbetalningar med minst en tiondel årligen, om:

  • betalningsskyldigheten är betungande för fastighetsägaren med hänsyn till fastighetens ekonomiska bärkraft eller andra omständigheter, och
  • fastighetsägaren ställer godtagbar säkerhet.
  • Betalningsvillkoren ska jämkas, om de är alltför betungande för fastighetsägaren.

Betalning

Normalt ska hela gatukostnaden betalas inom 30 dagar efter fakturadatum. Ett kortare anstånd med betalning kan ges, efter prövning, med maximalt 2 månader vid tillfälliga betalningssvårigheter.

Ränta tillkommer vid kortare anstånd och debiteras från förfallodagen efter Räntelagen 6 § (referensränta + 8 procentenheter).

Ansökan om avbetalningsplan

Fastighetsägare kan ansöka om en avbetalningsplan för gatukostnaden på högst 10 år. Detta gäller endast privatpersoner och kan inte nyttjas vid nybyggnation.

Förutsättningar för avbetalningsplan:

  • Fastighetsägaren har mottagit fakturan för gatukostnad.
  • Fastighetsägaren kan uppvisa avslag om lån från två banker.
  • Vid delägande av fastigheten ska samtliga delägare stå bakom ansökan och stå som låntagare samt betalningsansvariga.
  • Ansökan måste vara kommunen tillhanda senast på fakturans förfallodatum.

Villkor för avbetalningsplan:

  • Avbetalningsplanen ska slutbetalas inom tio år från fakturans förfallodatum.
  • Ränta tillkommer enligt Räntelagen 5 §, det vill säga referensränta + två procentenheter. Räntan justeras två gånger per år, 1 januari samt 1 juli.
  • Amortering samt räntekostnader betalas kvartalsvis i mars, juni, september och december.
  • Fastighetsägaren kan när som helst under avbetalningstiden välja att lösa hela gatukostnaden utan extra avgift.
  • Pantbrev tas ut som säkerhet i fastigheten till ett belopp motsvarande fakturans belopp.
  • Pantbrev ska vara inom 75 % av fastighetens taxeringsvärde som säkerhet till kommunen. Om inteckningarna i fastigheten överstiger 75 % av taxeringsvärdet krävs en marknadsvärdering av fastigheten.
  • Eventuell kostnad för uttag av pantbrev faktureras fastighetsägaren efter slutförd inteckningsåtgärd alternativ läggs till lånet. Kostnad för uttag av pantbrev uppgår till 2 % av pantbrevets värde samt en expeditionsavgift på 375 kr.
  • Vid försenad betalning tillkommer dröjsmålsränta enligt Räntelagen 6 §.
  • Vid det fall den överenskomna avbetalningsplanen inte följs, kommer resterande skuld att förfalla till omedelbar betalning samt att ärendet går vidare till inkasso.
  • Avbetalningsplanen, inklusive upplupen ränta, förfaller till betalning i sin helhet om:
    − Bygglov för nybyggnad eller tillbyggnad av huvudbyggnad beviljas.
    − Fastigheten övergår till annan ägare. Säljs eller överlåts fastigheten ska alltså hela den kvarvarande skulden betalas i sin helhet.
    − Avstyckning sker.

Gör så här för att ansöka om avbetalningsplan:

  • Fyll i blanketten "Ansökan om avbetalningsplan för gatukostnad".
  • Bifoga kopia på fakturan för gatukostnad.
  • Bifoga avslag om lån från två banker.

Ansökan om jämkning

För fastighetsägare där avbetalningsplanen bedöms alltför betungande finns möjlighet till jämkning genom anstånd i upp till tio år från fakturans förfallodatum. Detta gäller endast privatpersoner och kan inte nyttjas vid nybyggnation.

Vid ansökan om jämkning genom anstånd räknas gatukostnaden upp med konsumentprisindex (KPI) från fakturans förfallodatum fram till dess att betalning sker.

Förutsättningar för jämkning:

  • Fastighetsägaren har mottagit fakturan för gatukostnad.
  • Fastighetsägaren kan uppvisa avslag om lån från två banker.
  • Alternativet om avbetalningsplan bedöms alltför betungande.
  • Vid delägande av fastigheten ska samtliga delägare stå bakom ansökan och stå som låntagare samt betalningsansvariga.
  • Ansökan måste vara kommunen tillhanda senast på fakturans förfallodatum.

Villkor för anstånd:

  • Anstånd ges i upp till tio år från fakturans förfallodatum.
  • Fastighetsägaren kan när som helst under anståndstiden välja att betala hela gatukostnaden.
  • Gatukostnaden räknas upp med konsumentprisindex (KPI) från fakturans förfallodatum tills dess att betalning sker.
  • Pantbrev tas ut som säkerhet i fastigheten till ett belopp motsvarande fakturans belopp plus en schablonmässig uppräkning om 2% per år för den ansökta anståndsperioden.
  • Pantbrev ska vara inom 75 % av fastighetens taxeringsvärde som säkerhet till kommunen. Om inteckningarna i fastigheten överstiger 75 % av taxeringsvärdet krävs en marknadsvärdering av fastigheten.
  • Eventuell kostnad för uttag av pantbrev faktureras fastighetsägaren efter slutförd inteckningsåtgärd alternativ läggs till lånet. Kostnad för uttag av pantbrev uppgår till 2 % av pantbrevets värde samt en expeditionsavgift på 375 kr.
  • Anståndet, inklusive uppräkning med KPI, förfaller till betalning i sin helhet om:
    − Bygglov för nybyggnad eller tillbyggnad av huvudbyggnad beviljas.
    − Fastigheten övergår till annan ägare. Säljs eller överlåts fastigheten ska alltså hela den kvarvarande skulden betalas i sin helhet.
    − Avstyckning sker.
  • Vid försenad betalning tillkommer dröjsmålsränta enligt Räntelagen 6 §. I det fall fastighetsägaren/-ägarna inte fullgör sina skyldigheter går ärendet vidare till inkasso.

Gör så här för att ansöka om jämkning genom anstånd:

  • Fyll i blanketten "Ansökan om jämkning genom anstånd för gatukostnad".
  • Bifoga avslag om lån från två banker.
  • Bifoga kopia på fakturan för gatukostnad.

 

Välkommen att kontakta oss vid frågor

Gatukostnad
mex@haninge.se

Avbetalningsplan och jämkning genom anstånd
ekonomi@haninge.se

Pantbrev
www.lantmäteriet.se

Senast uppdaterad: 18 december 2024