Installation av eldstad och rökkanal
På denna sida hittar du information om de handlingar vi behöver få in av dig vid anmälan om Installation av eldstad och rökkanal. Efter vår första granskning kan vi behöva begära ytterligare handlingar.
Checklista vid anmälan om installation av eldstad och rökkanal
- Anmälan
- Situationsplan
- Planritning
- Fasadritning
- Sektionsritning
- Förslag till kontrollplan
- Produktblad/prestandadeklaration
- Skicka in handlingar
Anmälan
- En anmälan måste alltid innehålla vilken fastighet det avser, dina adress- och kontaktuppgifter med personnummer samt underskrift.
- Det ska också tydligt framgå vad anmälan gäller genom att kryssa i den åtgärd som anmälan avser.
- Om fakturan ska betalas av någon annan än dig ska du skicka med en fullmakt.
- Här hittar du blankett för anmälan och e-tjänst
Situationsplan
- Markera på en karta vilken byggnad på fastigheten som anmälan avser.
Planritning i skala 1:100
- Rita in eldstaden och rökkanalens placering. Samtliga plan som berörs ska redovisas.
Fasadritningar i skala 1:100 (vid ändring/installation av rökkanal)
- Redovisa rökkanalens/skorstenens utformning på berörda fasader.
- Om skorstenen eller rökkanalen dras på utsidan av fasaden kan det krävas bygglov för fasadändring.
Sektionsritning i skala 1:100 (vid ändring/installation av rökkanal)
- Redovisa rökkanalens dragning genom byggnaden.
- Måttsätt skorstenens höjd över taktäckningsmaterialet med avstånd till nock, samt eventuell höjd över nock.
Förslag till kontrollplan
- En kontrollplan ska tas fram för att säkerställa att åtgärden uppfyller samhällets krav.
- Den ska innehålla uppgifter om vilka kontroller som ska utföras, hur kontrollen ska utföras
och mot vad kontrollresultatet ska jämföras. - Det ska också framgå vem som ska utföra kontrollerna. Byggherren är ansvarig för att en kontrollplan upprättas och följs.
Produktblad/prestandadeklaration
- En enklare beskrivning med information om eldstaden och rökkanalen du vill installera. Oftast går det att ladda ner produktspecifikationer från leverantörens hemsida.
Skicka in handlingarna
Om du som privatperson ska göra en anmälan och har ett giltigt Bank-ID kan du göra din anmälan direkt genom vår e-tjänst nedan.
Föredrar du att skicka in din anmälan via e-post eller om du ska göra en anmälan för ett företag skickar du blanketten och handlingarna till teambygglov@haninge.se
Ansök om bygglov - privatperson
I vår e-tjänst kan du som är privatperson göra en ansökan eller anmälan. Du behöver ett Bank-ID för att använda tjänsten.
E-tjänst för ansökan om lov, anmälan eller strandskyddsdispens
Ansök om bygglov - företag eller organisation
Företag är välkomna att göra en ansökan eller anmälan. Tyvärr kan vi inte ta emot ansökan från företag via e-tjänsten. Istället ska ansökan mejlas till teambygglov@haninge.se
Mer information gällande ansökan om lov, anmälan eller strandskyddsdispens
Senast uppdaterad: 1 november 2024