Inglasning av balkong i flerbostadshus
På denna sida hittar du information om de handlingar vi behöver få in av dig vid inglasning av balkong i flerbostadshus. Efter vår första granskning kan vi behöva begära ytterligare handlingar.
Checklista vid inglasning av balkong i flerbostadshus
- Ansökan
- Situationsplan baserad på enkel tomtkarta
- Planritning i skala 1:100
- Fasadritningar i skala 1:100
- Detaljritning/produktblad
- Fotografier
- Förslag till kontrollplan
- Skicka in handlingarna
Ansökan
- En ansökan måste alltid innehålla vilken fastighet den avser, dina adress- och kontaktuppgifter med personnummer samt underskrift.
- Det ska också tydligt framgå vad ansökan gäller genom att kryssa i den åtgärd som ansökan avser.
- Om fakturan ska betalas av någon annan än dig ska du skicka med en fullmakt.
- Här hittar du blankett för ansökan och e-tjänst
Situationsplan baserad på enkel tomtkarta
- Redovisa på tomtkartan vilken byggnad inglasningen avser.
- Här beställer du tomtkarta
Planritning i skala 1:100
Redovisa berörda våningsplan och markera tydligt vilken balkong ansökan avser.
Fasadritningar i skala 1:100
- Alla fasader som påverkas av inglasningen ska redovisas med väderstreck.
- Redovisa vilken balkong inglasningen avser.
- Om inglasning sker med ramar ska detta även redovisas på fasadritningen.
Detaljritning/produktblad
En detaljritning som redovisar föreslagen inglasning, till exempel ett produktblad.
Fotografier
Att skicka in fotografier som visar berörd balkong och intilliggande balkonger underlättar alltid handläggningen.
Förslag till kontrollplan
En kontrollplan ska tas fram för att säkerställa att åtgärden uppfyller samhällets krav.
- Den ska innehålla uppgifter om vilka kontroller som ska utföras, hur kontrollen ska utföras och mot vad kontrollresultatet ska jämföras.
- Det ska också framgå vem som ska utföra kontrollerna. Byggherren är ansvarig för att en kontrollplan upprättas och följs.
Här hittar du mall för kontrollplan
Skicka in handlingarna
Om du som privatperson ska göra en ansökan och har ett giltigt Bank-ID kan du göra din ansökan direkt genom vår e-tjänst nedan.
Föredrar du att ansöka via e-post eller om du ska söka för ett företag skickar du blanketten och handlingarna till teambygglov@haninge.se
Ansök om bygglov - privatperson
I vår e-tjänst kan du som är privatperson göra en ansökan eller anmälan. Du behöver ett Bank-ID för att använda tjänsten.
E-tjänst för ansökan om lov, anmälan eller strandskyddsdispens
Ansök om bygglov - företag eller organisation
Företag är välkomna att göra en ansökan eller anmälan. Tyvärr kan vi inte ta emot ansökan från företag via e-tjänsten. Istället ska ansökan mejlas till teambygglov@haninge.se
Mer information gällande ansökan om lov, anmälan eller strandskyddsdispens
Senast uppdaterad: 1 november 2024