Konsten i Haninge kulturhus

Öppen tid Fotograf: Michael Perlmutter

I Haninge kulturhus finns konst enligt den så kallade enprocentsregeln. En procent av byggkostnaderna avsätts för konstnärlig gestaltning i byggnaden och Anders Widoff fick det konstnärliga gestaltningsuppdraget. Förutom Anders Widoffs verk har ytterligare tre verk tillkommit. Tre äldre konstverk som sedan tidigare funnits i kommunens ägo har fått nya placeringar i kulturhuset och ett nytt verk förvärvades 2004.

Öppen tid

av Anders Widoff, född 1953 och bosatt i Stockholm. Han är utbildad vid Konsthögskolan Valand, Kungliga konsthögskolan i Stockholm och vid Künstlerhaus Bethania i Berlin.

Anders Widoff har i sitt verk Öppen tid utgått från kulturhuset som en mötesplats och en plats för nya intryck, påminnelser och hågkomster. Kulturhusets dominerande del, det nya biblioteket, kan på många vis liknas vid ett såväl faktiskt som fiktivt minne. Vilka är vi? Hur minns och beskriver vi oss själva och andra? Böckerna i biblioteket försöker ge svar på dessa och en mängd liknande frågor. Samma frågeställningar har varit viktiga för Anders Widoff i arbetet med konstverket för Haninge kulturhus.

Verket Öppen tid består av sju sammanhängande gardiner i kulturrummen som tillsammans bildar en närmare hundra kvadratmeter stor bildväv av fotografier. Många av bilderna är igenkännbara, andra förblir okända. De länkar sig till varandra på ett till synes självklart vis utan att ge någon rationell förklaring. Bilderna upprättar snarare en egen logik som påminner om tankens flykt.

Flertalet av bilderna härstammar från en tid vi tror vi har strax bakom oss. Ändå kunde många av de händelser och människor vi ser på bilderna nästan lika gärna vara hämtade ur den tid vi har omkring oss. Tiden och historien går till synes i mångt och mycket igen.

Som en pendang till gardinerna har Anders Widoff murat upp några textrader direkt på väggen i entrén till kulturhuset. Raderna "We can be heroes/just for one day" är hämtade från David Bowies sång "Heroes" från 1977. Texten blir en del av byggnaden och anspelar liksom gardinerna – på faktiska händelser, förhoppningar och en tillit till våra möjligheter att förändra vår tillvaro.


Fotvänlig och nigning

av Linnea Jörpeland, född 1971 och bosatt i Stockholm. Hon är utbildad vid Kungliga konsthögskolan i Stockholm 1994-99.

Två skulpturer i brons av konstnären Linnéa Jörpeland är placerade i kulturhuset. I foajén finns verket Fotvänlig; en skulptur av två nakna fötter med en blomma mellan tårna på ena foten. I ett av fönstren på bibliotekets barn- och ungdomsavdelning med utsikt mot skogen, står Nigning – en kjol i tre delar i rörelse nedåt, mot marken. Ett tillskott av lekfullhet och sinnlighet för kulturhuset.


All Systems Go

av Mari Rantanen, född 1956 och bosatt i Stockholm.
Hon är utbildad vid Konstakademien i Helsingfors och Pratt Institute i New York.

Inne i biblioteket och i anslutning till barnavdelningen, har målningen All Systems Go av konstnären Mari Rantanen placerats, All Systems Go. Den kommer ur en serie målningar gjorda under åren 2000-2001 som kopplar samman två rumsliga teman – hemmet och staden. Målningen består av två sammanhängande delar, som motivmässigt tar sitt avstamp i Moskva och Mexico City och de två städernas kommunikationssystem.


Häst

av Herman Lindgren, född 1920 och bosatt i Stockholm.

Herman Lindgrens robusta skulptur i trä kallad Häst från 1983, står på bibliotekets barnavdelning till de yngre besökarnas förtjusning. Tidigare stod den på biblioteket i Handen och var ett mycket älskat verk av alla barn.


Skulptural byggnad

av Sivert Lindblom, född 1931 och bosatt i Stockholm. Han är utbildad vid Kungliga konsthögskolan i Stockholm 1958-1963.

Sivert Lindbloms verk Skulptural byggnad, i blankpolerat rostfritt stål från 1970, har fått en ny placering i den övre entrén till kulturhuset. Likt två fristående kvadratiska kolonner markerar skulpturerna ingången och bidrar till en känsla av värdighet hos besökaren.


Utflykt

av Åsa Klingberg, född 1975 och bosatt i Stockholm. Hon är utbildad vid Konstfack, grafisk design och illustration 2003.

I informationen på barn- och ungdomsavdelningen möter den unga besökaren Åsa Klingbergs vänliga och underfundiga sagofigurer hämtade från djurvärlden. Konstverket tillkom 2004 och är bemålad MDF-skiva.


Mattis I, Mattis II

av Liisa Trevid, född 1930 och bosatt i Haninge.

Liisa Trevids skulpturer är gjutna i brons efter installationen "Människans bästa vän" som visades på 1999 års Kulturstig – en konstvandring mellan Jordbro och Galleri Kyrkskolan vid Österhaninge kyrka.

Kontakt för den här sidan: kulturfritid@haninge.se

Senast uppdaterad: 31 mars 2017