Konsumentvägledning

Hjälmar

Det kan vara både krångligt och tidsödande att veta alla rättigheter och skyldigheter som du har som konsument. Konsumentvägledaren ger dig personlig rådgivning och arbetar även med förebyggande arbete.

Du kan kontakta konsumentvägledaren om du vill

  • Få råd inför köp av en vara eller tjänst, exempelvis när du ska anlita en hantverkare.
  • Veta vilka rättigheter och skyldigheter som du har som konsument eller näringsidkare.
  • Få marknadsrättslig information, exempelvis om vilseledande reklam och prisinformation.
  • Få råd om hur man går vidare när en tvist uppstått.
  • Få information om hur man kommer i kontakt med andra myndigheter eller organisationer.
  • Få hushållsekonomiska råd.

Konsumentvägledning i skolor och på träffpunkter

Kommunens konsumentvägledare, Ann-Charlotte Erixon, erbjuder alla nior information om konsumenters rättigheter och skyldigheter. Förutom vissa lagar och regler tar hon bland annat upp ämnen som reklampåverkan i sociala medier. Går igenom vad en betalningsanmärkning är för något och hur man gör för att undvika en sådan.

Besök hos niondeklassare:
Under 2015 har alla kommunala högstadieskolor fått besök av konsumentvägledaren. De fristående skolorna är välkomna att kontakta konsumentvägledaren för att boka tid. Givetvis är informationen opartisk och besöket är helt utan kostnad.

Besök på kommunens träffpunkter:
I november kommer alla senior träffpunkter att få besök under ämnet Så undviker du bedrägliga försäljningsmetoder och andra konsumentfällor.


Nedanstående länkar inom olika ämnesområden är hjälp till självhjälp och kanske får du svar på dina frågor redan där:

Bilar och fordon

Resor

Om du vill kontrollera att din resebyrå har ställt en säkerhet/garanti

Tester och köpråd

Kontakt för den här sidan: socialforvaltningen@haninge.se

Senast uppdaterad: 29 februari 2016