Äldre

Du som fyllt 65 år
och behöver stöd i ditt dagliga liv
får hjälp av äldreförvaltningen.

Bor du i ditt hem kan du få hemtjänst.
Du måste först ansöka om hjälp
hos kommunens biståndshandläggare.

Handläggaren kommer hem till dig
och tar reda på vilken service du behöver.
Det vanligaste är hjälp med städning,
tvätt och matlagning.

Kontakta äldreförvaltningen: 08-606 76 00
aldreforvaltningen@haninge.se

Anhörigstöd och träffpunkter

Du som vårdar din fru, din man
eller en släkting i hemmet
kan få hjälp av socialtjänsten.

Om den du vårdar fyllt 65 år
kan du få gratis hjälp hemma.
Du måste ansöka om hjälp
hos kommunens biståndshandläggare.
Hur mycket hjälp du får beror
på hur mycket du behöver.
Du kan få högst tio timmars
hjälp per månad.

Den du vårdar kan ibland
få flytta till korttidsboende
om du behöver vila ut.

Det finns träffpunkter för seniorer
på Dalarö och Muskö,
vid Tallhöjden i Handen
samt vid Djurgårdsplan och Sågen i Vendelsö.

I Jordbro finns Finnstugan.
Andra träffpunkter är
Brandbergens seniorcentrum
och Parkvillans seniorcentrum i Västerhaninge.

På träffpunkterna finns anhöriggrupper.
Här kan du träffa andra som
vårdar sina anhöriga hemma.

Kontakta anhörigkonsulent Karin Florén: 08-606 86 50
karin.floren@haninge.se

Fixarservice för seniorer

När du fyllt 65 år får du gratis hjälp
med att byta lampor, sätta upp gardiner
eller flytta tunga möbler.

Ring Fixarservice så kommer vi hem till dig
och gör det du beställt.
Då slipper du att ramla eller skada dig.

Fixarservice hjälper inte till med sådant
som hemtjänsten och fastighetsskötaren brukar sköta.

Fixarservice: 08-606 88 34
Telefontid: måndagar–fredagar 08.00–12.00 och 13.00–15.00

Färdtjänst för äldre

Om du fyllt 65 år och inte längre klarar
att resa med bussar och tåg
kan du istället få åka taxi eller minibuss.
Det kallas färdtjänst.

För att få färdtjänst måste du ansöka
hos kommunens färdtjänsthandläggare.
Din doktor måste skriva ett intyg
för att du ska kunna ansöka om färdtjänst.

Kontakta färdtjänsthandläggare Idige Rantanen: 08-606 87 32
idige.holm@haninge.se

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: 15 februari 2016